تاثیر فرهنگ بر بازاریابی

تاثیر فرهنگ بر بازاریابی

تاثیر فرهنگ بر بازاریابی : افراد فعال در حوزه بازاریابی و بطور کلی تر در حوزه کسب و کار باید همواره مراقب باشند که در فعالیت های خود نقشی که فرهنگ می تواند بر رفتار مصرف کننده ها از خود بر جای بگذارد را نادیده یا کم ارزش نبینند.

توسعه درک و دانش، سطح تحمل و پذیرش شما از تفاوت های فرهنگی در موفقیت فعالیت ها و تلاش های شما در اقصی نقاط کشور و همچنین بین قبایل مختلفی که ممکن در یک شهر زندگی کنند از اهمیت بسیار مهم و حتی حیاتی برخوردار می باشد.

تعدادی عناصر فرهنگی کلیدی وجود دارند که بازاریابانی که قومیت مختلف را هدف فعالیت های خود قرار می دهند باید در مرحله طراحی محصولات، توسعه روش های تبلیغاتی و ترویجی و اجرای شیوه های توزیع خود در بازارها مد نظر قرار دهند. این عناصر عبارتند ارزشها، باورها، فرایند فکری، نمادها، سنت ها، مذهب و یا حتی زبان مورد استفاده در بخش ها و قومیت های مختلف.
بطور کلی فرض بر این است که مردم هر منطقه با داشتن یک فرهنگ خاص به دنیا نمی آیند، اما عموما در جامعه ای به دنیا می آیند که در آن برخی خصوصیات و باورهای فرهنگی را در خود توسعه می دهند. فرهنگ دقیقا از زمانی که شخصی به دنیا می آید تا زمانی که وارد سنین بزرگ سالی می شود، تاثیری زیادی بر وی می گذارد و شیوه های رفتاری متفاوتی را در وی ایجاد می کند که شیوه های اقناعی متفاوتی را می طلبد. در برخی از مناطق کشور خودمان ایران، برخی ویژگی ها و خصوصیات فرهنگی وجود دارند که یک فرد را از انجام دادن کاری که در بخش دیگری از بازار معمول است باز می دارد یا انجام دادن رفتاری را تشویق می کند که ممکن است در دیگر نقاط غیر معمول و غیر قابل پذیرش باشد.

این نکته از اهمیت بسیار زیادی دارد که بازاریابان قبل از اقدام به هرگونه فعالیت بازاریابی در هر منطقه ای توجه ویژه ای را به ماهیت اقناعی در فرهنگ مردم آن منطقه داشته و در آن رابطه مطالعاتی را انجام دهند. هرگز نباید تصور کنید که مردم یک منطقه تنها به دلیل محصول معرفی شده از طرف شما جنبه ای از زندگی آنها را ساده تر می کند، پس آنها به منظور استفاده از محصول شما فرهنگ خود را زیر پا می گذارند. چرا که برخی از جنبه های فرهنگ طی هزاران سال شکل گرفته و از اولین سال های کودکی توسط والدین به کودکان آموزش داده می شود. همچنین برخی از دولت ها هستند که با شناسایی این خرده فرهنگ ها به ثبات و حفظ آنها از طریق مطالعات و فعالیت های مختلف کمک می کنند که البته به این جنبه از حفظ فرهنگ از طرف دولت در کشور ما فعلا توجه کمتری می شود.

زبان به طور کلی یک عنصر و عامل مهم برای بازاریابانی که پا را از محل زندگی و فعالیت فعلی خود فراتر می گذارند به حساب می آید. این موضوع در ابتدا ممکن است مشکل آنچنانی به حساب نیاید، چرا که حتی می توانید در کمک یک مشاور محلی یا فرهنگی استفاده کنید. با این وجود، زبان موضوعی به شدت پیچیده است که نه تنها بین کشورها بلکه در هر کشور، خصوصا کشوری مثل ایران که از وسعت و تنوع بسیار زیادی برخوردار است، از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است. بنابراین در این رابطه و برای کنار آمدن با مسائلی که از ناحیه تفاوت زبانی بین شما به عنوان بازاریاب و بازار هدف شما ایجاد می شود، از یک مشاور بومی از همان منطقه استفاده کنید، چرا که وی بسیار آشنا تر از هر شخص و مشاور دیگری است که بعدها در طی دوره ها یا آموزش هایی با آداب، رسوم و زبان یک منطقه خاص آشنا شده است.

مذهب، سنت و رسوم محلی نیز از مواردی است که توجه بسیار زیادی باید به آن مبذول داشته شود. باید قبل از هر عملی آشنایی کامل با فرهنگ محلی و آداب و رسوم آن منطقه را کسب و کنید و باز هم قبل از اجرا هر مرحله از برنامه بازاریابی، خصوصا تبلیغات خود، آن را از نظر تطابق با اصول فرهنگی آن منطقه کنترل کنید تا مطمئن شوید که با رفتار خود بصورت تصادفی یا ناخواسته موجب آزرده کردن مخاطبین خود نشوید، چرا که کوچکترین اشتباه شما، خصوصا در مراحل اولیه ورود به یک بازار جدید بسیار به چشم آمده و در اذهان مخاطبین شما ماندگار می شود. همچنین همواره باید به نقطه نظرات متفاوت حساس باشید و نسبت به آنها صبر داشته باشید و اطمینان کسب کنید که برند شما حاوی هیچگونه نماد یا . . . نباشد که احیانا منجر به اهانت یا رنجاندن مخاطبین در فرهنگ محلی آن منطقه شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image