چگونگی دست یافتن سه کارآفرین به برند چند میلیون دلاری زایکون

چگونگی دست یافتن سه کارآفرین به برند چند میلیون دلاری زایکون

زایکون فرش (Zaycon Fresh) یک کسب و کار غیر معمول یا یک داستان غیر معمول است. دو برادر و یک پسر عمو که همگی از خدماتی تحت عنوان دولت رفاه یا چیزی شبیه به تامین اجتماعی بهره می بردند پس از مدتی به دلیل رکود دچار سختی و نیاز شده و تصمیم به راه اندازی یک کسب و کار می گیرند. امروزه این کسب و کار رویداد های مختلفی را در سراسر کشور برگزار می کند و در آن رویداد ها به عرضه مواد پروتئینی مختلف از قبیل مرغ، ماهی آزاد، گوشت نمک زده خوک و استیک برای کباب بصورت انبوه – – بطور مستقیم از کشاورزان – – به مشتریان به شیوه قیمت گذاری بر اساس ارزش ادراک شده آنها می نماید.

پس از شروع به کار با استفاده از یک رویداد آزمایشی در سال 2009 که درآمدی بالغ بر 40 هزار دلار به همراه داشت، به گفته مدیران این شرکت در این سال مالی به دنبال کسب سودی معادل 30 میلیون دلار می باشد.
“من اولین بار در مورد شرکت زایکون فرش از همسرم شنیدم که ارتباطی دور با این شرکت داشت و اینگونه بود که با مدیر عامل این شرکت بنام مایک کونراد آشنا شدم. در صحبت با وی دیدم که ایشان بدون داشتن سابقه مرتبط کاری و یا حتی مدرک کالج، در رابطه با درسهایی صحبت می کند که از پذیرفتن شرایط و تبدیل کردن آنها به فرصتهایی عالی برای کارآفرینی آموخته است.” – – نقل قول از کارول راث

زمانبندی به معنای همه چیز است

برادر مایک کونراد که یکی از موسسین این مجموعه بود و اکنون دیگر با این مجموعه همکاری نمی کند، در آن زمان در بخش عرضه گوشت یک سوپر مارکت به عنوان سرپرست فعالیت داشت و وی بود که ایده راه اندازی این کسب و کار را برای اولین بار مطرح کرد. وی در ابتدا برای آزمودن ایده خودش از روشی تحت عنوان اثبات مفهوم استفاده کرد که در آن روش به دنبال این نتیجه بود که آیا اصلا قادر به فروش محصولات به صورت انبوه با قیمتی پایین تر به مردم هست یا نه که این آزمون موفقیتی بزرگ برای وی بود.

او با استناد به این نتیجه سعی کرد در سال 2000 این کسب و کار را خودش به تنهایی راه اندازی کند، اما موفقیتی کسب نکرد و تا زمانی که زیرساخت اینترنت به صورت گسترده مورد استفاده قرار گرفت و از آن می توانست برای حمایت از کسب و کار خودش استفاده کند این ایده عملی نشد و در آن زمان بود که توانست همکاری برادر و پسر عمو خودش را هم جلب نماید.

پس به خاطر داشته باشید که حتی بهترین ایده ها در صورت راه اندازی شدن در زمان نا مناسب ممکن است با موفقیت روبرو نشوند.
برند خود را بر اساس تجربیات سخت بسازید

ساخت یک برند و یک کسب و کار کاری سخت و مشکل است، بنابراین کونراد و شرکای او تصمیم گرفتند تا از جایی شروع کنند که به نوعی دارای حمایت هستند: و آن چیزی نبود جز کلیسا های محلی. این کلیسا ها در ابتدا به این شرکاء در رابطه با اطلاع رسانی رویداد اولیه کمک کردند و در ادامه هم به عنوان یک حامی مهم برای آنها در نظر گرفته می شدند. این رویداد ها در ابتدا در محوطه پارکینگ این کلیسا ها که اغلب از فضای آزاد زیادی برخوردار است، اجرا می شد. همچنین در کنار این اطلاع رسانی و آگاهی کلیسا هم از هدیه های از طرف این شرکاء برخوردار می شد.

پس از موفقیت رویداد اولیه این شرکاء تصمیم گرفتند تا در مرحله بعدی به سراغ وبلاگ نویسان بروند. بنابراین با تنظیم کردن یک پیشنهاد به سراغ 1000 وبلاگ نویس رفتن و در ادامه پاسخ مثبت حدود 450 وبلاگ نویس را برای همکاری دریافت کردند. از آنجایی که این کسب و کار ارائه دهنده محصولات تازه عرضه شده و مستقیم از مزرعه می باشد، پس این شرکاء اقدام به اجاره تعدادی وانت کرده و 450 جعبه از این محصولات را به این وبلاگ نویسان تحویل دادند. این تلاش در عین زمان بر بودن، تاثیر بسیار زیادی داشت و باعث شد تا آنها در مطالب خود غوغایی در رابطه با این رویداد و محصولات آن به پا کنند و اینگونه هزاران هزار مشتری جدید به مشتریان قبلی این مجموعه اضافه کردند که خود همانند کاتالیزوری برای رشد بزرگ آنها بود.

کارآفرینان بسیار زیادی هستند که قصد بکار گیری استراتژی های بازاریابی سنتی از ابتدا را دارند، اما گاهی اوقات انجام دادن کارهای خلاقانه اساس و مبنایی می شود برای رشد و گسترش کسب و کار شما.

تیم کاری و اجرایی مناسب را ایجاد کنید

به اعتقاد کونراد رساندن یک کسب و کار از هیچ به یک فروش 30 میلیون دلاری حاصل یک کار تیمی بود و چیزی نبود جز داشتن افراد مناسب در موقعیت و زمان مناسب. به عنوان نمونه در حالیکه برادر وی یکی از شرکاء اولیه این مجموعه بود، وقتی به این نتیجه رسیدند که برای رشد این کسب و کار مناسب نیست، سهم او خریداری شده و از تیم جدا شد.

همچنین بعدی از میزان مشخصی از رشد، کونراد و دیگر شریک او به این نتیجه رسیدند که شرکت آنها فاقد برخی توانایی های ابتدایی می باشد که این نقص را با استخدام و بکارگیری تعدادی متخصص در زمینه های مختلف و همچنین بهره مندی از مشاورین زبده جبران کردند.

مشتریان خودتان را هم دخالت دهید

در نگاه اول ممکن است تصور کنید که عرضه گوشت فله کسب و کاری نیست که مخاطبین بر حسب میل و علاقه به آن بپیوندند و در رویداد های آن شرکت کنند، اما این چیزی است که عکس آن را شرکت زایکون به اثبات رسانده است. با دخالت دادن مشتریان (برگزاری رویداد ها در هر نقطه ای که تعداد قابل قبولی از مخاطبین ثبت نام و اعلام حضور می کردند) در هر مرحله از فرایند بازاریابی اولیه گرفته تا برنامه های شادی و سرگرمی برنامه ریزی شده در رویداد ها، این مجموعه به رشد قابل توجهی هم از این طریق دست پیدا کرد.

از طریق مالکیت معنوی دفاعی برای خود ایجاد کنید

در حالیکه نقطه قیمتی و تازگی محصول به عنوان نقطه فروش مدل زایکون می باشد، اما ویژگی اصلی و مخفی آنها تدارکات آنها است. آنها به شدت در ایجاد سیستم های نرم افزاری خاصی سرمایه گذاری کرده اند که به آنها در مدیریت تدارکات مزرعه – به – مشتری عرضه مواد غذایی و برگزاری رویداد ها کمک می کند.

کونراد اینگونه بیان می دارد که هر چند که مفهوم اصلی قرار گرفته در این کسب و کار ساده به نظر می رسد، تدارکات موجود در آن بسیار پیچیده می باشد و سرمایه گذاری آنها در پروتکل های اینترنت عملا تبدیل به موانعی برای ورود رقبا به این عرصه شده است.

همواره با روی باز از تغییر استقبال کنید

گفته های پایانی کونراد مواردی است که به اعتقاد وی جزء مهمترین موارد برای کارآفرینان و بازاریابان می باشد. ” انعطاف پذیر باشید، شما باید با شرایط انطباق پیدا کنید و تغییر کنید. در طول دوره عمر این کسب و کار حداقل 4 دوره بود که ما تصور کردیم که این کسب و کار شکست خورده و راهی غیر از پذیرش آن نداریم، اما می دانستیم که این پذیرش هم یکی گزینه های ما نیست و باید به هر حال ادامه دهیم.”

به اعتقاد وی تمایل به تغییر همواره در قالب گوش دادن به دیگران ظاهر می شود. “همواره توجه کنید که شما باهوش ترین فرد در اتاق نیستید و اجازه دهید دیگران هم نظرات خود را بیان کنند.” توجه کنید که نقطه پایانی که در مرحله برنامه ریزی برای خود در نظر می گیرید، در طی مراحل اجرا و راه اندازی شرکت به شدت دچار تغییرات مختلفی می شود.

نوشته محمدرضا گل آقائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image