کسب مهارت های ارتباطی
کسب مهارت های ارتباطی
کسب مهارت های ارتباطی : امروزه بسیاری از صاحبنظران علوم ارتباطات بر این عقیدهاند که مهارتهای ارتباطی نقش بسیار مهمی در موفقیت انسان چه در زندگی کاری، اداری و چه در زندگی شخصی آنان دارد.
به جرأت میتوان ادعا کرد که یکی از مهمترین دلایل شکستهایی که انسان در زندگی با آن مواجه میشود این است که قبل از اتخاذ تصمیم و مبادرت به انجام یک کار مثل انتخاب شغل، ازدواج، تربیت فرزند و امثال آن سعی نکرده است که مهارتهای ارتباطی و رفتاری لازم برای انجام آن کار را کسب کند.
کسب مهارت های ارتباطی : پژوهشهای انجام شده حاکی از آن است که مهارتهای لازم برای برقراری ارتباط مؤثر را میتوان از طریق آموزش و تمرین یاد گرفت و البته کسب این مهارتها چندان آسان به نظر نمیرسد، در برقراری ارتباط با دیگران چنانچه یکی از طرفین، صحبت پیام طرف مقابل را به خوبی دریافت نکند و نفهمد که منظور طرف مقابل در این پیام چه بوده، ارتباط برقرار شده بی حاصل بوده است.
کسب مهارت های ارتباطی : در واقع میتوان گفت ریشه بسیاری از سوءتفاهمات رنجشها و اختلافات و همچنین منشأ بسیاری از مشاجرات، اختلافات و نزاعهای خانوادگی، عدم وجود فهم متقابل در صحبتهاست، چرا که یکی از طرفین گفتگو یا بدتر از همه دو طرف گفتگو حرف یکدیگر را نمیفهمند و برداشت درستی از پیامهای ارسال شده ندارند.
کسب مهارت های ارتباطی : درست صحبت کردن و بیان متناسب یکی از مهارتهای اساسی ارتباطی در برقراری یک ارتباط موفق و مؤثر میباشد. آیا تا کنون به چگونگی و شیوه صحبت کردن با دیگران فکر کردهاید؟ در حقیقت همه ما توانایی صحبت کردن را داریم، اما گاهی لازم است برای ایجاد ارتباط با استمرار ارتباطات خود مهارتهای صحبت کردن را هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی ارتقاء دهیم. برخی افراد از صحبت کردن با دیگران طفره میروند یا نمیتوانند به راحتی سر صحبت را با دیگران باز کنند و روابط مؤثری با دیگران داشته باشند. روشهای سادهای وجود دارد که به شما کمک میکند تا بهتر با دیگران ارتباط برقرار کرده و مصاحبت و دوستی آنها را حفظ کنید، مثلاً این که به صحبتهای طرف مقابل علاقه نشان دهید، نظر مخالف و انتقاد خود را طوری بیان کنید که طرف شما ناراحت نشود، به شما نشانههای غیرکلامی وی بیشتر توجه کنید و مهمتر از همه اینکه سعی کنید در صحبت کردن مؤدب باشید.
چگونگی صحبت کردن با افراد متفاوت
کسب مهارت های ارتباطی : نحوه صحبت کردن شما بیانگر میزان احساساتتان از آنچه میگویید میباشد به این معنا که وقتی شروع به صحبت میکنید، هر جملهای که در صحبتهایتان به کار میبرید، نشان دهنده احساسات شما از مسأله مورد نظر میباشد و دیگران با شنیدن صحبتها و عقاید شما نسبت به آن مسأله، به احساسات درونیتان، پی میبرند در هنگام گفتگو و تبادل نظر به یاد داشته باشید.
- قبل از شروع صحبت دقیقاً بدانید که میخواهید درباره چه و چگونه صحبت کنید..
- صریح باشید و فقط درباره اصل موضوع صحبت کنید زیرا اشخاص از وقت تلف کردن بیزارند.
- هنگام صحبت با افراد، دقیق و واقعبین باشید و به آنها فرصت دهید تا بدانند که شما قابل اعتماد هستید.
- با اشخاص غریبه خودمانی رفتار نکنید بلکه سعی کنید رسمی باشید.
- گفتگوی خود را با تعریف از افراد شروع کنید و به آنان صادقانه علاقه نشان دهید.
- بهتر است احساسات افراد را جریحهدار نکنید.
- سعی کنید افراد از گفتگو لذت ببرند و بخشی از گفتگو را به مسائل دوستانه و آشنایی اختصاص دهید.
- در مورد اهداف اشخاص و آنچه خوشحالشان می کند، صحبت کنید.
- در حین صحبت با افراد، سرد و بی احساس نباشید و برای آنان قانون وضع نکنید.
- از اشخاص بخواهید نظرات و عقاید خود را بیان کنند.
- به اصل مطلب توجه کنید درباره مطالب متفرقه صحبت نکنید.
- واضح و منطقی با اشخاص صحبت کنید.
- سعی کنید به افراد دستور ندهید، چون مخالفت خواهند کرد.
- با گوشه و کنایه صحبت نکنید. اگر شما بتوانید شرایط حاکم بر جمع و حال و حوصله افراد اطرافتان را درک کنید، روابط شخصی شما مانند یک سفر دریایی نرم و آرام خواهد شد. زمانی ممکن است یک پاسخ کنایهآمیز بتواند طوفانی از خنده به راه بیاندازد. اما باید متوجه باشید این شادی زودگذر باعث دلخوری و دلتنگی فرد دیگری نشود.
- هستند کسانی که هم، نظر و عقیده خود را مطرح کنند و هم نظر مخاطب را جلب کنند، غافل از اینکه با این کار مخاطب نمیتواند جملههای آنها را دنبال کند و نهایتاً از صحبت کردن با وی خسته میشود.
- ملایم کردن صدا در بیان احساسات، هیجانات و حتی ترس مؤثر واقع میشود و اگر همیشه با نرمی و ملایمت صحبت کنید، بهتر میتوانید دیگران را متقاعد سازید و مخاطب نیز افکارش را بر فتار شما متمرکز میکند.
- هرگز آنطور که خودتان میپسندید صحبت نکنید، زیرا ممکن است مایل باشید با صدای بلند صحبت کنید، اما شنونده از صدای بلند شما بیزار باشد. بنابراین باید بدانید که در چه محیطی با مخاطب صحبت میکنید و محیطی که در آن به سر میبرید ساکت است یا شلوغ، با توجه به این مسأله تن صدای خود را تنظیم کنید.
- هیچگاه به صورت یکنواخت و پی در پی صحبت نکنید زیرا تن صدای شما در این حالت برای شنونده کسل کننده میشود سعی کنید با خنده، لبخند، حالت تعجب شوخی و غیره به آنچه که بر زبان میآورید شکل دهید.
- همیشه از کلماتی استفاده کنید که میدانید در نگرش و روحیه طرف مقابل اثر مثبت میگذارد و او را متقاعد میسازد.
- تعیین حد و حدود شخصی بسیار ضروری است. برخی از افراد در حین این که روابط خوبی با دیگران دارند و با آنها گرم و صمیمی هستند، اما اجازه نمیدهند که آنها در زندگی خصوصیشان مداخله کنند. با توجه به این مسأله سعی کنید هنگام گفتگو با دیگران از مسائل خصوصی افراد که ارتباطی به شما ندارد، صحبت نکنید. اگر گوینده و شنونده، هر دو به این قانون ساده احترام بگذارند و در صحبت کردن حد حدود خود را بشناسند همیشه از بودن در کنار هم و همصحبتی با یکدیگر لذت خواهند برد.
- برقراری ارتباط با دیگران منحصر به ارتباط کلامی نمیشود و افراد در گفتگو با دیگران یا ندانسته پیامهایی را نیز به صورت غیر کلامی بر مخاطب ارسال میکنند.
- عواملی چون لهجه، آهنگ صدا، تأکید و تکیه کلامها و عوامل غیرکلامی مانند اشارات چشمها، حالت چهره، قرار گرفتن بدن، حرکات و اشارات، تماس چشمی و طرز لباس پوشیدن و آرایش سر و صورت در درک و فهم مخاطب از پیامهای ما بسیار مؤثر هستند ولی متأسفانه بسیاری از افراد در صحبتهایشان، به این مسائل بیتوجه هستند و تصور میکنندکه درک و فهم طرف مقابل تنها از طریق پیامهای کلامی حاصل میشود.
- هنگام صحبت کردن استفاده از برخی کلمات برای افرادی که سطح درک پایین یا متوسطی دارند، صحیح نیست، تصور نکنید با استفاده از اینگونه کلمات میتوانید هوش و استعداد خود را نشان دهید.
- استفاده از کلمات تزئینی و مبهم، ممختص افراد پرحرف میباشد. افرادی که زیاد صحبت میکنند، زیاد مثال میآورند و از کلمات ثقیل و سنگین استفاده میکنند، به تدریج زمان و مکان صحبت را از دست میدهند، مخاطب را خسته و خود نیز اصل مطلب را فراموش میکنند. پس سعی کنید تا جایی که میتواند از جملات کوتاه، مختصر و مفید استفاده کنید تا هم ارزش صحبتتان را بالا ببرید و هم رابطه خود را با دیگران گسترش دهید.
- زمان صحبت رسمی به جای کلمه “آره” از کلمه “بله” و به جای کلمه “نه” از کلمه “نخیر متشکرم” استفاده کنید.
- میتوانید کلمه “هان” را از هم دایره کلماتتان حذف کنید و به جای آن از جمله “ببخشید متوجه نشدم” استفاده کنید.
- از کلمات “لطفاً” و “متشکرم” زیاد استفاده کنید؟ این دو کلمه رمز اصلی مؤدبانه صحبت کردن میباشند.