صفحه یتیم یا Orphan Page چیست و چگونه آن ها را پیدا کنیم؟ (آموزش تصویری)

صفحه یتیم یا Orphan Page چیست و چگونه آن ها را پیدا کنیم؟ (آموزش تصویری)

صفحه یتیم : صفحه ای که هیچ لینکی به آن وجود نداشته باشد، صفحه یتیم یا Orphan Page نامیده می شود.ما نحوه‌ی پیدا کردن تمام صفحات یتیم را آموزش میدهیم.

صفحه ای که هیچ لینکی به آن وجود نداشته باشد، صفحه یتیم یا Orphan Page نامیده می شود. در اینجا نحوه‌ی پیدا کردن تمام صفحات یتیم خود و اینکه چرا اصلاح آنها برای سئو مهم است را توضیح داده‌ایم.

پیدا کردن صفحات وب بدون لینک کار دشواری است، اما غیرممکن نیست.

اگر در وب سایت شما صفحاتی وجود دارد که کاربران و موتورهای جستجو نمی توانند به آن دسترسی پیدا کنند، باید این مشکل را به سرعت برطرف کنید.

آشنایی کامل با سئو موبایل و ویژگی های آن – مقایسه سئو موبایل و دسکتاپ با یکدیگر

صفحه یتیم چیست؟

صفحه‌ای که هیچ لینکی به آن وجود نداشته باشد، صفحۀ یتیم نامیده می شود.

موتورهای جستجو، مانند گوگل، معمولاً صفحات جدید را به یکی از دو روش زیر پیدا می کنند:

  • خزنده لینکی را از یک صفحه‌ی دیگر دنبال می کند.
  • خزنده URL موجود در نقشۀ سایت XML شما را پیدا می کند.

بنابراین اگر می خواهید گوگل در صفحه شما بخزد و آنرا ایندکس کند، آنها باید بتوانند آن را پیدا کنند.

چرا صفحات یتیم برای سئو مشکل ساز هستند؟

موتورهای جستجو نمی توانند صفحات یتیم را از طریق لینکها پیدا کنند، بنابراین صفحات یتیم غالباً ایندکس نشده و هرگز در نتایج جستجو نشان داده نمی شوند.

حتی اگر صفحات یتیم در نقشه سایت XML شما ذکر شده باشد، باز هم برای سئو سایت نامناسب باشد.

چگونه صفحات یتیم خود را پیدا کنید؟

حال که میدانید صفحات یتیم چه هستند، بیایید به طریقه‌ی پیدا کردن آنها بپردازیم.

۱.صفحات قابل خزیدن خود را شناسایی کنید

شما به یک لیست شامل تمام URL هایی که در حال حاضر با خزیدن در لینک های سایت شما قابل دسترس هستند، نیاز دارید.

برای انجام این کار به خزنده شخصی خودتان، مانند ScreamingFrog، احتیاج دارید.

از هر خزنده‌ای که استفاده می کنید، مطمئن شوید که فقط برای خزیدن در صفحات قابل ایندکس شدن توسط موتورهای جستجو تنظیم شده است.

یعنی شما نباید صفحاتی که شمال موارد زیر می شوند را بخزید:

  • Noindexed
  • صفحاتی که توسط txt از موتورهای جستجو پنهان شده است

از صفحه اصلی، خزیدن سایت را شروع کنید.

مطمئن شوید که از URL استاندارد شامل https یا http مناسب و www یا غیر www استفاده کنید.

هنگامی که خزیدن را در سایت خود انجام دادید، URL ها را به صفحه‌ای مانند این وارد کنید:

۲.دو علل شایع صفحات یتیم را برطرف کنید

دو دلیل عمدۀ ایجاد شدن صفحات یتیم وجود دارد که باید بلافاصله آنها را برطرف کرد.

هر دو علت ها اساساً نسخه های تکراری صفحه هستند که احتمالاً بطور خودکار و یکسان فقط به یک URL هدایت شوند.
اگر این کار را نکنند، احتمالاً برخی از نسخه های صفحه به آن وصل نیستند و در نتیجه یتیم هستند.

در این وضعیت، یتیم بودن آن صفحه ها مسئله اصلی نیست، بلکه کپی بودن آنهاست.

https / http یا www / non-www غیر متعارف

هر صفحۀ عمومی در سایت شما باید بصورت ایده آل از http یا https و از www یا غیر www به طور یکسان استفاده کند.

برای بررسی اینکه آیا این موارد وجود دارند، سعی کنید همه این حالات صفحه اصلی سایت خود را در مرورگر خود تایپ کنید:

https://www.example.com

http://www.example.com

https://example.com

http://example.com

هر چهار حالت باید به طور خودکار به یک URL مستقیم هدایت شوند. برای سازگاری، آن صفحه باید برای خودش متعارف باشد.

با استفاده از این حالت ها، URL های دیگر را بررسی کنید تا ببینید آیا مشکل وسیع تر است یا خیر.

شما باید چند صفحۀ دیگر و فایل.htaccess  سایت خود را بررسی کنید تا از درستی تنظیمات هدایت برای این موارد مطمئن شوید.

۳.قرار دادن اسلش

نکته دیگری که باید مراقب آن باشید، استفاده مداوم از اسلش است.

به عنوان مثال، این دو URL ممکن است محتوای یکسانی تولید کنند، اما URL های یکسانی نیستند:

https://example.com/page1/

https://example.com/page1

چند صفحه در سایت خود را با و بدون استفاده از اسلش آن بررسی کنید و مطمئن شوید که به طور خودکار به یک URL هدایت می شوند و این کار را به طور مداومی انجام می دهند.

بررسی کنید که این به درستی در .htaccess تنظیم شده است.

۴.لیستی از URL ها را از Google Analytics دریافت کنید

پیدا کردن صفحات یتیم برای خزنده ها کار سختی است. بنابراین استفاده از هر ابزار جستجوگر SEO برای یافتن یکی از آنها مشکل ساز خواهد بود.

یکی از بهترین مکان ها برای شروع جستجوی صفحات یتیم، داده های Google Analytics  است. (یا هر بستۀ تحلیلی دیگری است که استفاده می کنید).

تا زمانی که Google Analytics برای صفحات مورد نظر نصب باشد، اگر صفحه ای تا به حال بازدید شده باشد، سابقه‌ای از آن در Google Analytics وجود خواهد داشت. برای دریافت لیست جامعی از URL ها، از نوار کناری سمت چپ ، به Behavior> Site Content> All Pages بروید.

از آنجا که یافتن صفحات یتیم دشوار است، تعداد دفعات بازدید از آنها بسیار کم است. بر روی “Pageviews” کلیک کنید تا پیکان به سمت بالا باشد، به این معناست که لیست URL ها به ترتیب صعودی از حداقل به حداکثر بازدیدهای صفحه مرتب شده‌اند.

با این کار صفحاتی که به احتمال زیاد یتیم هستند را به بالا منتقل می کنید.

برای اطمینان از جامع بودن فهرست …

برای اطمینان از جامع بودن فهرست، به محدوده تاریخ در بالا سمت راست بروید.

تاریخ شروع را به زمانی قبل از حضور Google Analytics تنظیم کنید و روی دکمه Apply  کلیک کنید.

اکنون باید لیست URL های خود را تا آنجا که ممکن است گسترش دهید. در پایین سمت راست، روی منوی کشویی Show rows کلیک کنید و بیشترین تعداد ردیف را انتخاب کنید. برای دریافت تمام داده ها توسط Analytics احتمالاً کمی زمان لازم است. صبور باشید و سعی عجله نکنید، چون ممکن است مرورگرتان کِرش کند.

پس از بارگیری URL ها، به سمت راست بالا بروید، export را انتخاب کنید و یک صفحه Google Sheet، Excel یا اسپردشیت CSV را اکسپورت کنید تا URL های خود را دریافت کنید.

اکنون URL ها را از فایل تحلیلی خود در اسپردشیت صفحه یتیم خود کپی کنید، مانند زیر:

برای اینکه کاربردی داشته باشند، باید اینها را به فرم URL وارد کنید. برای انجام این کار، یک ستون جدید وارد کرده و URL صفحه اصلی را جایگذاری کنید، مانند این:

و از فرمولconcat() برای ترکیب اینها با هم در URL در ستون بعدی استفاده کنید:
سپس فرمول را به پایین بکشید تا لیست کامل URL ها را بدست آورید:

URL.5 های یتیم خود را شناسایی کنید

برای شناسایی URL های یتیم خود، باید لیستی از URL های خزنده و لیستی از URL های Analytics پیدا شده را در اسپردشیت خود مقایسه کنید. برای انجام این کار، ما به فرمولی نیاز داریم که بررسی کند هر URL در لیست Analytics در لیست URL های قابل خزیده شدن ما نیز وجود دارد.

در اینجا مثالی از فرمول آورده شده است که این امر را محقق می کند:

فرمول “match” که ما در سلول E2 در اینجا استفاده کرده ایم به این شکل است:

=match(D2,$A$2:$A$11,0)

این فرمول بررسی می کند که آیا URL در سلول D2 در محدوده $A$2:$A$11 است.

(اگر با اسپردشیت خیلی آشنا نیستید، علامت $ برای این وجود دارند تا مطمئن شوید وقتی فرمول را به پایین ستون می کشیم، دامنه تغییر نمی کند.)

مقدار “۰” به Google Sheets می گوید که ستون ها لزوماً مرتب نشده‌اند. چیزی که ما بیشتر به آن علاقه داریم این است که اگر match وجود نداشته باشد چه باید کرد.

همانطور که مشاهده می کنید ، فرمول خطای “#N/A” را برای https://example.com/11 برمی گرداند، زیرا در لیست URL های خزنده ما یافت نمی شود. این یعنی صفحه یتیم است. برای بدست آوردن لیستی از صفحات یتیم، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ستون Match خود را مرتب کنید تا تمام نتایج “#N/A” را در یک مکان جمع کنید.

سپس می توانید لیست URL های یتیم خود را کپی کرده و در صفحه جدیدی جایگذاری کنید که تا آنها را اصلاح کنید.

پایان

امیدواریم این مقاله به شما در آشنایی با صفحات یتیم و طریقه‌ی شناسایی آنها کمک کرده باشد.

منبع : کلاته 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image