دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – 0 تا 100 دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ – 0 تا 100 دیجیتال مارکتینگ

اینترنت با ظهور خود، تحول بسیار بزرگی در زندگی سنتی افراد ایجاد کرد و تا کنون نیز این تحول به شدت پرقدرت ادامه یافته است. یکی از تاثیرات اینترنت روی مارکتینگ و بازاریابی بود. دیجیتال مارکتینگ یکی از مهمترین انواع بازاریابی است که به واسطه تاثیر اینترنت بر دنیای سنتی وارد عرصه شد. دیجیتال مارکتینگ به دلیل اهمیت بالا و تاثیری که در بازاریابی دارد، به شدت گسترده است و پیرو اصطلاح معروف: «دریایی است برای خوش». در ادامه با بازاریاب برتر همراه باشید تا 0 تا 100 دیجیتال مارکتینگ را بخوانیم.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing) از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ میلادی توسعه یافت و در این مدت آن چنان موثر واقع شد که شرکت‌ها و سازمان‌های بسیاری این روش بازاریابی را در دستور کار خود قرار دادند. اگر بخواهیم تعریفی ساده از بازاریابی دیجیتال داشته باشیم، سخنی از تامی کانیزارو مشاور بازاریابی شرکت IBM می‌تواند مناسب باشد.
او در تعریف دیجیتال مارکتینگ می‌گوید: «دیجیتال مارکتینگ همان بازاریابی است. همه ما در عصر کنونی بازاریاب (بازاریاب دیجیتال) هستیم. به طور کلی هر شیوه‌ی بازاریابی در دنیای امروز باید عنصر دیجیتالی داشته باشد.»
در توضیح نقل قول بالا، می‌توان یک عبارت را گفت: تاثیر شگفت انگیز عناصر دیجیتالی در زندگی امروزی. اینکه هر شیوه بازاریابی در دنیای امروز باید دارای عناصر دیجیتال باشد، این تاثیر را آشکار می‌کند.

وظایف مدیر دیجیتال مارکتینگ چیست؟

بازاریابان دیجیتال بر روی شاخص‌های کلیدی عملکرد یا KPI تمرکز دارند و با توجه به این شاخص‌ها، به بررسی بازدهی و میزان موفقیت هر یک از فرآیند‌ها و استراتژی های بازاریابی دیجیتال می‌پردازند. پس از بررسی، بهترین این استراتژی‌ها را بر می‌گزینند و اجرایی می‌کنند.
گزارش منتشر شده از روند استخدام در سال 2018 تقاضای بالای شرکت‌ها برای استخدام بازاریابان دیجیتال را نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است: در سال 2018، حدود 69% از شرکت‌ها قصد استخدام بازاریابان بیشتر را داشته‌اند. بیشترین میزان مربوط به استخدام دیجیتال مارکتر‌ها (45%)، تولید کنندگان و کارشناسان محتوا (42%) و استراتژیست‌های محتوا (39%) بود.

منبع گزارش: theleftbank

تفاوت دیجیتال مارکتینگ و اینترنت مارکتینگ چیست؟

بسیاری از افراد بازاریابی دیجیتال را همان بازاریابی اینترنتی می‌دانند؛ اما این یک تصور غلط است. بازاریابی اینترنتی فقط بر بستر اینترنت گسترش می‌یابد و روی کانال‌های دیگر دیجیتالی مانند تلویزیون اجرا نمی‌شود. این در حالی است که صفر تا صد دیجیتال مارکتینگ می‌تواند روی تمامی بستر‌های دیجیتالی مانند تلویزیون، کتاب‌های الکترونیکی، پیام کوتاه، تبلیغات اسپانسرینگ در ویدیو‌ها، عناصر گرافیکی مانند ویدیو و اینفوگرافی و… اجرا شود. بنابراین اینترنت مارکتینگ را می‌توان یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ دانست.

تاریخچه دیجیتال مارکتینگ

همه چیز درباره دیجیتال مارکتینگ از سال ۱۹۹۰ شروع شد. در این هنگام بود که محبوبیت رایانه‌های شخصی افزایش یافت و به دنبال آن نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) به یک عامل مهم در بازاریابی تبدیل شدند. با ظهور اینترنت نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتری، الکترونیکی (eCRM) شدند و شرکت‌ها می‌توانستند اطلاعات مشتریان را به روز نگه دارند.
اولین تبلیغات کلیکی در سال ۱۹۹۴ توسط شرکت AT&T به صورت زنده اجرا شد و در چهار ماه اول اجرای آن، 44% از کل افرادی که تبلیغات را مشاهده کردند، روی ان کلیک نمودند. در سال ۲۰۰۰ به دلیل ظهور آیفون و همچنین گسترش اینترنت، مشتریان به جای صحبت با مشاور، برای خرید محصول در اینترنت جستجو می‌کردند. این مشکل برای بازاریابان سنتی به وجود آمد و آنها را ترغیب به ادغام روش‌های دیگر و استفاده از فناوری‌های دیجیتالی کرد.
بازاریابی دیجیتالی آنقدر رشد کرد که نیاز به اتوماسیون بازاریابی به شدت افزایش یافت. در سال ۲۰۰۷ اتوماسیون بازاریابی توسعه داده شد که به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مشتریان را تقسیم کنند، کمپین‌های چند کاناله بازاریابی راه اندازی کرده و اطلاعات مشتریان را سازماندهی کنند. با ظهور شبکه‌های اجتماعی مانند فیسبوک، لینکدین، توییتر و… کاربران وابستگی بیشتری به دیجیتال مارکتینگ پیدا کردند. تغییر رفتار کاربران منجر به تنوع بسیار زیاد بازاریابی دیجیال شد؛ به همین دلیل «دیجیتال مارکتینگ» پس از سال ۲۰۱۳ به رایج‌ترین اصطلاح بازاریابی تبدیل شد.

مزایای دیجیتال مارکتینگ

مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها آن چنان مهم و زیاد است که امروزه شاهد تخصیص بودجه‌های کلان از سوی آنها برای ورود به صنعت بازاریابی دیجیتال هستیم. صنعت بازاریابی دیجیتال به دلیل اینکه مزایای فوق العاده‌ای در اختیار کسب و کارها و مدیران این سازمان‌ها می‌گذراد به پیشرفت قابل توجهی رسیده است. در ادامه 10 مورد از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ را ذکر کرده‌ایم:


1-    کمک به افزایش آگاهی از برند

دیجیتال مارکتینگ به برند‌ها کمک می‌کند تا خود را به مردم نشان دهند و در ذهن آنها خطور کنند. در واقع از اصلی‌ترین اهداف و مزایای بازاریابی دیجیتال، افزایش آگاهی عموم مردم از برند است که خود از دلایل رشد دیجیتال مارکتینگ است. روند‌های اخیر نشان می‌دهند که اولیت مشاغل و بازاریابان دیجیتال در آگاهی از برند است و بیشترین تلاش دیجیتال مارکتینگ روی این حوزه متمرکز شده است. موسسه بازاریابی محتوا مطالعه‌ای در سال 2019 منتشر کرد و مشخص شد که 81% از بازاریاب‌های دیجیتال در سال گذشته بر روی افزایش شناخت از برند تمرکز داشته و فعالیت کرده‌اند.

2-    کاهش وابستگی به دنیای سنتی

یکی از مزایای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارها، کاهش کاهش وابستگی آنها به بازاریابی سنتی است. در مواقعی مانند «شیوع ویروس کرونا» یا موارد مشابه، کسب و کارهایی که تمام تمرکز خود را روی بازاریابی سنتی و میدانی گذاشته‌اند، دچار مشکلات متعددی می‌شوند. کسب و کارهایی که از بازاریابی دیجیتال نیز استفاده می‌کنند، از اینگونه مسائل کمتر آسیب می‌بینند و بر بستر دیجیتال همچنان تبلیغات خود را انجام می‌دهند. دیجی کالا مثالی واضح از این قضیه است که هنگام شیوع بالای ویروس کرونا همچنان فروش داشت و حتی فروشش چند برابر شده بود.

3-    جذب آسان مخاطب

امروزه افراد زیادی از عناصر دیجیتالی استفاده می‌کنند و این موضوع باعث شده تا پتانسیل جذب کاربر دیجیتال مارکتینگ به شدت افزایش یابد. اینکه چگونه و با چه استراتژی اقدام به جذب کاربر می‌کنید، حول بازاریابی دیجیتال است و بستگی به رویکرد انتخابی شما دارد؛ اما به طور کلی مخاطبان زیادی را می‌توانید به سادگی با استفاده از دیجیتال مارکتینگ و اینترنت مارکتینگ جذب کنید. بنابراین جذب آسان مخاطب و کاربر را می‌توان جزو مزایای دیجیتال مارکتینگ دانست.

4-    فراوانی متخصصان

دیجیتال مارکتینگ یک بحث به روز و مدرن است که افراد زیادی به دنبال کسب مهارت‌های وابسته به این صنعت هستند. این موضوع سبب شده تا متخصصان زیادی در دیجیتال مارکتینگ تربیت شوند؛ به طوری که دیگر نیازی به صرف زمان بسیار زیاد برای استخدام بازاریابان دیجیتال مارکتینگ ندارید. حتی شرکت‌های بازاریابی و تبلیغاتی وجود دارند که می‌توانند گروه سازماندهی شده‌ای از متخصصان را در اختیار کسب و کار شما قرار دهند و این از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ است.

5-    حضور قدرتمند در بازی رقابتی

رقبای شما بدون شک از بازاریابی دیجیتال برای کسب و کار خود استفاده خواهند کرد؛ چرا که آنها نمی‌خواهند از مزایای دیجیتال مارکتینگ جا مانده و در بازی رقابتی شکست بخورند. دقیقاً شما نیز به دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید تا مزایای آنرا دریافت کرده و از رقابت جا نمانید. در واقع بازاریابی دیجیتال یک ضرورت است و هر چه زودتر وارد آن شوید، زمان بیشتری برای قدرتمند شدن در آن خواهید داشت.
“بیل گیتس: اگر کسب و کار شما اینترنتی نیست، متاسفانه شما صاحب یک کسب و کار از رده خارج و رو به زوال هستید.”

6-    آسان بودن روند تحلیل و آنالیز

بسیاری از انواع دیجیتال مارکتینگ که در ادامه به ذکر آنها پرداخته‌ایم، قابلیت تحلیل و بررسی کاربران و مشتریان شما را می‌دهند؛ آنهم به صورت هوشمند و سریع. ابزارهای دیجیتال مارکتینگ به شما کمک خواهند کرد تا اطلاعات خوبی مثل رفتار کاربران در برخورد با تبلیغات، میزان ماندگاری کاربران در صفحات آنلاین، میزان رضایت آنها، نوع مرورگر یا دستگاه دیجیتالی کاربران، جنسیت و سن کاربران و… را بدست آورید. از مهمترین این ابزارها گوگل آنالیتیکس است که در ادامه مقاله به ذکر توضیح درباره آن پرداخته‌ایم.

7-    مقرون به صرفه بودن

از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ، مقرون به صرفه بودن آن است. قبل از بازاریابی دیجیتال، اکثر کسب و کارهای کوچک به دلیل نداشتن بودجه برای تبلیغات محیطی یا سنتی، شکست می‌خوردند. دیجیتال مارکتینگ با ظهور خود باعث شد تا کسب و کارها با بودجه محدود شروع به بازاریابی کنند و از مزایای شگفت انگیز آن بهره‌مند شوند.
اگرچه برخی از تاکتیک‌های بازاریابی دیجیتال مانند بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)، بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و… ممکن است زمان‌بر باشد اما هزینه‌ای به مراتب کمتر روی دست صاحبان کسب و کارها می‌گذارد. این در حالی است که بازاریابی دیجیتال راه‌های سریع‌تری مثل پرداخت به ازای کلیک، تبلیغات تلویزیونی، نمایش تبلیغات درون برنامه‌ای و… برای رسیدن به اهداف کسب و کارها که با پرداخت هزینه بیشتری همراه است.

8-    بازار هدف مشخص

از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ آن است که بازار هدفی مشخص در اختیارتان قرار می‌دهد. با پخش تراکت‌های تبلیغاتی، یک پیام تبلیغاتی را به توده‌ای از مردم نشان می‌دهید اما نمی‌دانید دنبال چه چیزی هستند. SEO یا برخی از تاکتیک‌های دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند تا محصولات‌تان را فقط برای کسانی نمایش دهید که به دنبال آن هستند. محدودسازی بازار هدف، درصد بازدهی را افزایش داده و هزینه‌ها را کاهش می‌دهد. بازاریابی دیجیتال نگرانی شما از بابت صرف بودجه برای افرادی که احتمالاً علاقه‌ای به محصول شما ندارند را رفع می‌کند.

9-    دسترسی به مخاطبان موبایلی

بیش از ۵۰ درصد کاربرانی که از اینترنت استفاده می‌کنند، از طریق موبایل در وب کاوش می‌نمایند. دیجیتال مارکتینگ و بازاریابی موبایلی به شما کمک می‌کند تا به این حجم بزرگ از کاربران دسترسی داشته و با آنها تعامل پیدا کنید. حتماً این موضوع را می‌دانید که کاربران موبایلی اغلب در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور دارند و قبل از خرید یک محصول، اطلاعات آنرا در اینترنت جستجو می‌کنند. بنابراین از مهمترین مزایای دیجیتال مارکتینگ، فراهم ساختن امکان دسترسی به مخاطبان است.

10-    افزایش فروش

از بدیهی‌ترین مزایای دیجیتال مارکتینگ، افزایش فروش و درآمد است. مقرون به صرفه بودن آن از یک طرف و مزایای دیگر بازاریابی دیجیتال از طرفی دیگر باعث شده تا کسب و کارهایی که از این شیوه برای بازاریابی استفاده می‌کنند به افزایش فروش و درآمد برسند.

منبع این قسمت:
lyfemarketing

انواع استراتژی دیجیتال مارکتینگ

به کمک استراتژی های دیجیتال مارکتینگ می‌توانید مسیر کاری و اهداف خود را مشخص و برنامه‌ریزی کنید. این استراتژی‌ها به شما راهکارهای بسیار مناسبی جهت برنامه ریزی هوشمندانه روند کسب و کارتان می‌دهند. در ادامه مهمترین استراتژی های بازاریابی دیجیتال را معرفی کرده‌ایم:
استراتژی RACE در بازاریابی دیجیتال
از محبوب‌ترین استراتژی های دیجیتال مارکتینگ، استراتژی RACE است. این استراتژی به دلیل شفاف بودن و سادگی در استفاده از آن بسیار پرکاربرد بوده و کسب و کارهای زیادی ار آن استفاده می‌کنند. RACE مخفف کلمات زیر است:

•    دسترسی (Reach)
•    فعالیت (Act)
•    تبدیل (Convert)
•    تعامل (Engage)
قسمت دسترسی همانطور که از نامش پیداست، مربوط به آگاهی از برند و دسترسی به مخاطبان است. مرحله Act به اقداماتی اطلاق می‌شود که کاربران را هر چه بیشتر علاقه‌مند به کسب و کار و محصولات‌مان می‌کند. در قسمت تبدیل (Convert) اقدامات دیجیتال مارکتینگ، بازدید کننده را به مشتری تبدیل می‌کند. در استراتژی RACE و استراتژی AIDA (که در ادامه توضیح داده‌ایم)، روند دیجیتال مارکتینگ پس از خرید مشتری تمام نمی‌شود و تعامل (Engage) با مشتری ادامه دارد.


استراتژی AIDA در بازاریابی دیجیتال

مدل آیدا در دیجیتال مارکتینگ نیز از محبوبیت زیادی برخوردار است و به «قیف خرید» نیز اطلاق می‌شود. این مدل نیز تقریباً مثل مدل RACE است. AIDA مخفف کلمات زیر است:

•    آگاهی (Awareness)
•    علاقه (Interest)
•    تمایل (Desire)
•    اقدام (Action)
در مرحله اول مصرف کننده از وجود محصول شما آگاه می‌شود. سپس درباره محصول و ویژگی‌های خاص آن تحقیق کرده و به آن علاقمند می‌شود. در مرحله بعدی علاقه مصرف کننده به «تمایل به خرید» منتهی می‌شود و سپس اقدام به خرید می‌کند. خیلی‌ها معتقدند که در استراتژی AIDA نیز پس از خرید مشتری، تعامل با وی ادامه دارد و مرحله رضایت (Satisfactory) وجود دارد.

استراتژی SOSTAC در بازاریابی دیجیتال

این مدل به عنوان سومین مدل محبوب دیجیتال مارکتینگ شناخته شد و یکی از دلایل این اتفاق، آسان بودن برنامه ریزی و ساختاربندی فرآیند‌ها در این مدل بود. این واژه مخففی از کلمات زیر است:

•    موقعیت (Situation)
•    اهداف (Objectives)
•    استراتژی (Strategy)
•    تاکتیک‌ها (Tactics)
•    اقدام (Action)
•    کنترل (Control)
در مرحله اول این مدل مشخص می‌شود که در کجا قرار داریم. در مراحل بعدی اهداف و آینده کاری به طور خاص مشخص می‌گردد. سپس استراتژی‌هایی برای چگونگی رسیدن به این اهداف تدوین می‌شود و با مشخص شدن تاکتیک‌های مورد استفاده در استراتژی‌ها، برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت می‌گیرد. در مرحله اقدام (Action) به انجام این برنامه پرداخته و سپس با رسیدن به اهداف مشخص شده، آنها را کنترل و مانیتور می‌کنیم.

استراتژی SWOT در بازاریابی دیجیتال

این استراتژی کمی با موارد قبلی متفاوت است. SWOT به ما کمک می‌کند تا با توجه به نقاط ضعف و قوت، فرصت‌ها و تهدید‌های کسب و کارمان، یک استراتژی بازاریابی موفق تدوین کنیم. ما می‌توانیم با استفاده از این فرآیند و برگزاری جلسه طوفان مغزی بین اعضای تیم، به استراتژی‌های واحدی دست یابیم. این استراتژی می‌تواند به چهار صورت زیر درآید:

•    استراتژی قوت – فرصت (SO) : با بررسی نقاط قوت، فرصت‌های کسب و کار را دریابیم.
•    استراتژی ضعف – فرصت (WO) : با فرصت‌های شناسایی شده، در جهت رفع ضعف‌ها اقدام می‌کنیم.
•    استراتژی قوت – تهدید (ST) : این استراتژی با شناساندن نقاط قوت، ما را در جهت به حداقل رساندن تهدیدها یاری می‌کند.
•    استراتژی ضعف – تهدید (WT) : نقاط ضعف سازمان را به حداقل می‌رسانیم تا از تهدید‌های احتمالی جلوگیری به عمل آوریم.

تحلیل PESTEL در بازاریابی دیجیتال

این تحلیل دیجیتال مارکتینگ به شما در تدوین استراتژی، برنامه ریزی بهتر و آگاهی از عوامل خارجی و داخلی تاثیرگذار بر کسب و کار‌تان کمک می‌کند. عبارت PESTEL ساخته شده از کلمات زیر است:

•    فاکتورهای سیاسی (Political)
•    فاکتورهای اقتصادی (Economical)
•    فاکتورهای اجتماعی (Social)
•    فاکتورهای تکنولوژی (Technology)
•    فاکتورهای محیطی (Environmental)
•    فاکتورهای قانونی (Legal)
این استراتژی به تحلیل فاکتورهای ذکر شده پرداخته و در نهایت به برنامه ریزی بهتر و ایجاد تغییرات سازمانی، توسعه محصولات و خدمات و به طور کلی پیشرفت کسب و کار کمک می‌کند. اطلاعات حاصل از این تحلیل در نهایت با استفاده از تحلیل SWOT بررسی و تهدید‌ها و فرصت‌ها شناسایی می‌شوند.

هدفگذاری SMART در بازاریابی دیجیتال

از دیگر استراتژی‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توان به روش SMART در تعیین اهداف اشاره کرد. این روش یکی از موفق‌ترین روش‌های هدفگذاری در بازاریابی است. روش SMART در بازاریابی مخفف کلمات زیر است:

•    مشخص (Specific) : اهداف باید به وسیله اعداد و ارقام مشخص شده باشند.
•    قابل اندازه گیری (Measurable) : اهداف باید دارای معیارها و ویژگی‌های مشخصی باشند تا قابلیت اندازه گیری داشته باشند.
•    قابل دست یافتن (Attainable) : اهداف مشخص شده باید دست یافتنی بوده و منطقی به نظر برسند.
•    مناسب و واقع‌بینانه (Relevant) : در اهدافی که مشخص می‌کنید باید صداقت و واقع بینی به خرج دهید.
•    زمان محور (Time Based) : اهداف شما باید در قالب زمان، زمانبندی شوند.

منبع: سرچ آزاد و بازنویسی

انواع آفلاین دیجیتال مارکتینگ

همانطور که گفته شد، دیجیتال مارکتینگ وابستگی صد درصدی به اینترنت ندارد و ابزارهای آن می‌تواند اینترنتی نباشد. برای مثال تلویزیون، رادیو و بیلبورد‌های تبلیغاتی اگرچه آنلاین نیستند اما جزو عناصر دیجیتالی محسوب می‌شوند و در دیجیتال مارکتینگ از آنها برای انجام اهداف بازاریابی بهره برده می‌شود. در ادامه انواع آفلاین دیجیتال مارکتینگ را ذکر کرده‌ایم:

بیلبورد‌های تبلیغاتی

شاید تصور عموم از بیلبورد‌های تبلیغاتی به دیجیتال مارکتینگ مربوط نشود و نمود سنتی داشته باشد؛ اما هم تبلیغات بنری و هم بیلبورد‌های هوشمند تبلیغاتی، در دسته بازاریابی دیجیتال قرار می‌گیرند. بنر‌هایی که توسط دستگاه‌های دیجیتال چاپ می‌شوند و به صورت مدرن با لامپ‌ها یا برجستگی‌های دیجیتالی سوژه را مشخص‌تر می‌کنند و همچنین تبلیغاتی که به صورت برنامه نویسی شده روی بیلبورد‌های الکترونیکی قرار می‌گیرند، اهداف دیجیتال مارکتینگ را پیگیری می‌کنند.

بازاریابی چریکی

تبلیغات محیطی و بازاریابی چریکی از جمله مهمترین انواع بازاریابی دیجیتال هستند که در دنیای امروز به شدت با آنها سر و کار داریم. اگرچه بازاریابی چریکی می‌تواند با بهره گیری از بیلبورد نیز انجام شود اما معمولاً در محیط‌های شلوغ و پر رفت و آمد مانند مترو‌ و ایستگاه اتوبوس با استفاده از روش‌های خلاقانه، بدیهیات محیط را زیبا سازی می‌کند و در لایه‌های زیرین خود اهداف تبلیغاتی، بازاریابی و برندسازی دارد. برای مثال در یکی از خطوط مترو چین، میله‌های موجود در مترو برای ترویج تفکر حمایت از محیط زیست به شکل تنه درخت طراحی شده بود.


بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یا تلفن مارکتینگ به طور مشخص از سیستم ارتباطی تلفنی استفاده می‌کند؛ بنابراین می‌توان آنرا در دسته آفلاین‌های دیجیتال مارکتینگ دانست. فروشندگان و بازاریابان با استفاده از خطوط تلفنی با مشتریان و خریداران خود تماس برقرار کرده و اهداف بازاریابی خود را نظیر ترغیب به خرید، مشاوره، پیگیری خرید‌های قبلی، خدمات پس از فروش و… انجام می‌دهند. همچنین ارسال پیامک‌های تبلیغاتی یا ارسال QR Code به مشتریان جزو بازاریابی تلفنی است.

بازاریابی تلویزیونی

هنوز هم تبلیغات تلویزیونی تاثیر گذاری خود را دارند و به طور کلی سبب برندسازی می‌شوند. بنابراین تلویزیون از ابزارهای مهم دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند با بودجه کم، بازاریابی موثری برای کسب و کار شما به ارمغان بیاورد. هنوز هم عده زیادی تبلیغات ۳۰ ثانیه‌ای تلویزیونی را به عنوان ابزاری حیاتی برای تبلیغات حتی تا چند سال آینده می‌دانند. همچنین رادیو سنتی نیز می‌تواند به عنوان ابزاری آفلاین برای دیجیتال مارکتینگ استفاده شود.
مثال: حتماً شما هم تبلیغ شرکت عالیس را در تلویزیون دیده‌اید که پس از مدتی در فضای مجازی به یک ترند تبدیل شد. یا تبلیغ موسسه «مدرسان شریف» که حتی در مکالمات روزمره و شوخی‌های عادی ما نیز رسوخ کرده بود. اینها نمونه‌ای از تاثیر تبلیغات تلویزیونی هستند.

معایب نوع آفلاین بازاریابی دیجیتال چیست؟

•    نبودن امکان انتخاب شخصی‌سازی شده بازار هدف: در دیجیتال مارکتینگ آفلاین معمولاً ابزارهایی که استفاده می‌شوند تحلیلی از بازار هدف نداشته و به طور کل، پیام‌های تبلیغاتی را به مردم می‌رسانند.
•    محدودیت‌های زیاد در تحلیل بازدهی و تاثیرگذاری تبلیغات: از دیگر معایب سیستم‌های آفلاین بازاریابی دیجیتال، نداشتن سیستم قوی برای بررسی و تحلیل بازدهی تبلیغاتی است که ارسال کرده‌اید. برای مثال شما نمی‌توانید بدانید که چند نفر تبلیغ تلویزیونی شما را دیده‌اند.

انواع آنلاین دیجیتال مارکتینگ

بخش بزرگی از صنعت دیجیتال مارکتینگ را اینترنت و منابع آنلاین پیش می‌برند. درواقع مهمترین علت رشد و گسترش بازاریابی دیجیتال، افزایش محبوبیت و استفاده از اینترنت است. به دنبال این محبوبیت، انواع آنلاین دیجیتال مارکتینگ به وجود آمده‌اند که عبارتند از:


بازاریابی محتوا (Content Marketing)

بازاریابی محتوا یا کانتنت مارکتینگ (Content Marketing) عبارت از تولید و انتشار منابع محتوایی مانند متن، تصویر، ویدیو و… که به جای صرفاً تبلیغات، محتوای ارزشمندی است و به کاربران شما اطلاعات مورد نیازشان را می‌دهد. محتوای غنی و ارزشمندی که شما در روند کانتنت مارکتینگ تولید می‌کنید، به برندسازی و خلق تجربه لذت بخش برای مشتری کمک بسیاری می‌کند. بسیاری از بزرگترین وبسایت‌ها و شرکت‌های جهان، بخش وبلاگ به شدت فعالی دارند که در آن به صورت روزانه مطالب، تصاویر، ویدیو‌ها و سایر فرمت‌های محتوایی را قرار می‌دهند.
بازاریابی محتوا مثل سایر روش‌های تبلیغاتی نیست که فقط یک آگهی یا متن تبلیغاتی را نشان کاربران و مشتریان بدهد؛ بلکه با ارائه محتوای ارزشمند، آنچه کاربر می‌خواهد را به او می‌دهد و در لایه‌های زیرین خود اهداف بازاریابی را در پیش می‌گیرد.
“سخنی از Le Evans: محتوای ساده و خالی راه به جایی نمی‌برد. محتوای بهینه شده پیروز میدان رقابت در دیجیتال مارکتینگ خواهد بود.”

بازاریابی موتور‌های جستجو

یکی دیگر از مهمترین انواع دیجیتال مارکتینگ، بازاریابی موتورهای جستجو یا (Search Engine Marketing) است که به طور مخفف آنرا SEM می‌خوانند. این روش به شما کمک می‌کند تا وقتی که کاربران در حال جستجوی کلیدواژه‌ای هستند، برند و وبسایت شما در بالای نتایج موتورهای جستجو قرار گرفته و احتمال ورود کاربران به وبسایت شما بیشتر شود. وقتی صحبت از موتورهای جستجو می‌آید معمولاً گوگل و سپس بینگ مورد نظر ماست؛ چرا که از محبوبیت بیشتری نسبت به بقیه برخوردارند. برای انجام اهداف بازاریابی موتورهای جستجو، دو شیوه وجود دارد که یکی بهینه سازی صفحات برای موتورهای جستجو (SEO) است و دیگری خرید جایگاه‌های تبلیغاتی موتورهای جستجو و پرداخت به ازای کلیک (PPC).

بهینه سازی برای موتورهای جستجو (SEO)

فرض کنید یک وبسایت «فروش بلیط هواپیما» دارید. وقتی که کاربران این کلمه کلیدی را در موتورهای جستجو سرچ می‌کنند، هزاران نتیجه برای آنها ظاهر می‌شوند که در هر صفحه معمولا ۱۰ نتیجه نشان داده می‌شود. بسیاری از افراد روی سه نتیجه اول یا حداکثر نتایج صفحه اول کلیک می‌کند و به صفحات بعدی موتور جستجو نمی‌روند. آنچه سئو به شما هدیه می‌دهد، رشد جایگاه بین نتایج و نزدیکی هرچه بیشتر به صفحه اول و سپس نتایج اول تا سوم است. هرچه بهتر از تکنیک‌های سئو استفاده کنید، به نتایج اول تا سوم نزدیک‌تر خواهید شد.

پرداخت به ازای کلیک (PPC)

موتورهای جستجو سیستم‌هایی دارند که می‌توانید با پرداخت به ازای هر کلیک، جایگاه‌های تبلیغاتی آنها را برای کلیدواژه‌های دلخواه بخرید. یعنی با پرداخت مبلغی، مطلب یا صفحه خود را در جایگاه خریداری شده از موتور جستجو به کاربران نشان می‌دهید. هزینه هر کلیک به نمره کیفیت وبسایت شما و رقابت کلمه کلیدی انتخابی‌تان دارد. از سیستم‌های محبوب پرداخت به ازای کلیک موتورهای جستجو، سرویس گوگل ادوردز (Google Adwords) است.

بازاریابی موبایلی

موبایل مارکتینگ یا بازاریابی موبایلی تقریباً به اندازه خود دیجیتال مارکتینگ گسترده است و با بسیاری انواع دیگر بازاریابی دیجیتال هم‌پوشانی دارد. درواقع بازاریابی موبایلی شامل همه کارهایی است که برنامه نویسان و طراحان برای نمایش تبلیغات و اهداف بازاریابی‌شان در موبایل انجام می‌دهند. کارهای خاص مانند ارسال پیامک‌های تبلیغاتی، تبلیغات درون برنامه‌ای، ارسال پوش نوتیفیکیشن، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و… در بازاریابی موبایلی انجام می‌شوند. موبایل مارکتینگ مخصوصاً روی بازار هدف جوان بسیار موثر است؛ چرا که این قشر معمولاً کارهای خود را از طریق گوشی موبایل انجام می‌دهند و وقت زیادی را در تلفن‌های همراه خود می‌گذرانند.
هرگونه محتوای دیجیتالی که می‌توان در بستر‌های مختلفی انتشار داد، قابل انتقال به موبایل نیست و باید برای این دستگاه‌ها بهینه سازی شود. امروزه شرکت‌ها و سازمان‌ها بودجه زیادی را برای انتقال و انتشار محتواها و اهداف بازاریابی و تبلیغاتی خود به گوشی‌های موبایلی تخصیص می‌دهند.

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی

بازاریابی شبکه‌های اجتماعی یا (Social Media Marketing) یکی دیگر از انواع دیجیتال مارکتینگ است که در مقایسه با مواردی مانند تبلیغات تلویزیونی، پیامک‌های تبلیغاتی و… امکان تعامل بیشتری را با کاربران می‌دهد. درواقع بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به شما کمک می‌کند به جای اینکه صرفاً به مشتریان زیادی پیام‌های تبلیغاتی انبوه ارسال کنید، به گروه کوچک اما هدفمندی ارسال کرده و با آنها تعامل نیز داشته باشید. کافی است نگاهی به آمار برخی از شبکه‌های اجتماعی معروف بیندازید (آخرین آمار) :

•    اینستاگرام: یک میلیارد کاربر فعال در ماه
•    یوتیوب: ۱.۹ میلیارد کاربر فعال در ماه
•    لینکدین: ۲۶۰ میلیون کاربر فعال در ماه
•    تلگرام: ۲۰۰ میلیون کاربر فعال در ماه
•    فیسبوک: ۲.۲۷ میلیارد کاربر فعال در ماه
•    پینترست: ۲۵۰ میلیون کاربر فعال در ماه
همانطور که دیدید، شبکه‌های اجتماعی از رشد و محبوبیت بسیار زیادی برخوردار شده‌اند و می‌توان در بسیاری از آنها مانند اینستاگرام، فیسبوک، توییتر، یوتیوب، لینکدین، پینترست و… این اهداف را پیش برد. اما باید به این نکته توجه کنید که ممکن است همه شبکه‌های اجتماعی برای کسب و کار شما مناسب نباشند؛ برای مثال اگر کسب و کارتان در زمینه‌های جدی و رسمی‌تر است، بهتر است تمرکز زیادی روی لینکدین داشته باشید و سایر شبکه‌های اجتماعی را هم در عرض آن به پیش ببرید.

ایمیل مارکتینگ (E-mail Marketing)

اگرچه ممکن است بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را جزو انواع منسوخ شده دیجیتال مارکتینگ بدانند اما هنوز هم ایمیل یکی از مهمترین ابزارهای بازاریابان دیجیتال است. در بازاریابی ایمیلی اطلاعات، پیشنهادات و پیام‌های تبلیغاتی مستقیماً به صندوق پستی کاربران و مشتریان هدف شما فرستاده می‌شود. «خبرنامه» نیز می‌تواند جزو ایمیل مارکتینگ باشد؛ چرا که به برندسازی و خلق تجربه خوب برای مشتری کمک کرده و باعث افزایش فروش یا ترافیک وبسایت شما خواهد شد.
شرکت‌های زیادی لیست‌های ایمیل ارائه می‌دهند که برای تبلیغات ایمیلی می‌توانید لیست آنها را خریداری کرده و پیام‌های تبلیغاتی ارسال کنید؛ چیزی که اهمیت دارد ساخت لیست ایمیل منحصر به فرد است. کسب و کار شما می‌تواند حین دریافت ایمیل کاربران، سوالات و اطلاعاتی از آنها گرفته و هر ایمیل را در دسته‌ای خاص قرار دهد. بعد‌ها اگر قصد ارسال ایمیل داشته باشید می‌توانید روی بازار هدف کوچک‌تری ایمیل مارکتینگ را انجام داده و نتایج بهتری بگیرید.


اینفلوئنسر مارکتینگ

اینفلوئنسر‌ها افراد معروف، مشهور تاثیر گذاری هستند که امروزه مخصوصاً در شبکه‌های اجتماعی به شدت فعالیت می‌کنند. اینفلوئنسر مارکتینگ در دنیای مدرن امروز و عصر شبکه‌های اجتماعی به یکی از مهمترین انواع دیجیتال مارکتینگ تبدیل شده و سازمان‌ها و کسب و کارهای زیادی بودجه قابل توجهی را برای این منظور اختصاص داده‌اند.
وقتی اینفلوئنسر‌ها محصول یا خدمات شما را تبلیغ می‌کنند، توده‌ای دنبال کنندگان آنها به دلیل تاثیرگذاری بالای اینفلوئنسر‌ها به سمت محل فروش محصول یا خدمات شما روانه می‌شوند و خرید انجام می‌دهند.
مثال: حتماً همه ما کلیپ‌های طنزی که در اینستاگرام ساخته می‌شوند را دیده‌ایم. معمولاً در انتها یا حتی اواسط این کلیپ‌ها، اینفلوئنسر به معرفی محصول یا شرکتی می‌پردازد. در واقع او یک اینفلوئنسر مارکتر است و از این طریق شما را ترغیب به خرید محصول یا آگاهی از برند مورد نظر می‌کند.

بازاریابی وابسته (همکاری در فروش)

بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing) یکی دیگر از انواع بازاریابی دیجیتال است که می‌توان آنرا در دسته اینفلوئنسر مارکتینگ نیز تعریف کرد. شرکت‌ها و سازمان‌ها با ترتیب دادن یک سیستم همکاری در فروش، به کسانی که مایل به بازاریابی وابسته هستند این امکان را می‌دهند تا با فروش محصولات و خدماتشان، پاداش یا پورسانتی دریافت کنند. به بیان ساده‌تر، افرادی به عنوان نمایش دهنده محصول یا خدمت کسب و کار شما در ازای نمایش و فروش محصولات‌تان، از شما پورسانت یا پاداشی دریافت می‌کند.

ویدیو مارکتینگ (Video Marketing)

امروزه ویدیو یکی از مهمترین فرمت‌های محتوایی است که می‌تواند از عناصر اصلی دیجیتال مارکتینگ باشد. شما می‌توانید با ضبط، تولید و انتشار یک کلیپ کوتاه و یا طولانی‌تر با مضمون آموزشی سرگرمی، اهداف بازاریابی خود را به سادگی پیگیری کنید. حتی با استفاده از قابلیت‌هایی مانند لایو اینستاگرام می‌توانید به صورت زنده از طریق ویدیو با کاربران و مشتریان خود صحبت کرده و محتوای آموزشی و سرگرمی به آنها ارائه دهید. محتوای ویدیویی مخصوصاً در رتبه‌بندی موتور‌های جستجو و SEO تاثیر بسیار بالایی دارد.

بازاریابی صوتی (Audio Marketing)

محتوای صوتی از دیگر ابزارهایی است که می‌توانید برای دیجیتال مارکتینگ از آن استفاده کنید. در سالهای 1920 و 1930 بازاریابی رادیویی محبوبیت زیادی پیدا کرد و تبلیغات زیادی از طریق این رسانه پخش می‌شد. اگرچه تلویزیون جایگزین رادیو شده است اما برخی از مردم هنوز هم آخر هفته‌ها یا در خودروی خود به رادیو گوش می‌دهند. رادیوی اینترنتی از امکانات مدرن است که پتانسیل بازاریابی دیجیتال را برای محتوای صوتی به شدت بالا برده است. بازاریابی صوتی می‌تواند بسیار گسترده‌تر باشد و شامل ارائه پادکست‌ها و فایل‌های صوتی آموزشی در قالب پکیج نیز شود.

بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)

بازاریابی ویروسی از آن دسته انواع دیجیتال مارکتینگ است که می‌تواند با هریک از انواع دیگر این حوزه شناخته شود. درواقع محتوای ویروسی محتوای زنجیره‌ای است که پتانسیل اشتراک گذاری توسط کاربران را داراست. اینگونه محتواها آنقدر جذاب و بحث برانگیز هستند که مخاطبان شما به صورت خودجوش، اقدام به پخش و اشتراک گذاری آنها می‌کند. روند بازاریابی ویروسی می‌تواند به شدت قوی و سریع پیش رود؛ به طوری که در عرض چند روز، بازدید یک محتوای ویروسی می‌تواند به چند میلیون نیز برسد.

منابع:
revive.digital
en.99designs.de

5 مورد از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ

ابزارهای بازاریابی دیجیتال به یافتن استراتژی مناسب و صرفه‌جویی در هزینه و زمانی که جهت آنالیز و تحلیل رقبا نیاز دارید، کمک می‌کنند. همانطور که گفته شد، هر دستگاه دیجیتالی می‌تواند ابزاری برای دیجیتال مارکتینگ باشد. اما برخی از سرویس‌های آنلاین وجود دارند که می‌توانند ابزاری جامع برای بازاریابی دیجیتال باشند. مهمترین آنها عبارتند از:

1-    سرویس Ahrefs

یک ابزار کاربردی برای بررسی وبسایت خود و رقبا است. Ahrefs به شما این امکان را می‌دهد تا پیوند‌هایی که رقبایتان از صفحات مختلف گرفته‌اند را ببینید و حتی صفحات برتر آنها را مشاهده و تحلیل کنید. ابزار Content Gap این سرویس به شما کمک می‌کند تا مهمترین نقاط ضعف صفحات و مقالات خود را شناسایی کنید. Ahrefs ابزارهای متعددی برای بررسی و تحلیل میزان ترافیک سایت‌ها دارد و می‌تواند ابزاری کامل برای دیجیتال مارکتینگ محسوب شود.

2-    گوگل آنالیتیکس

از محبوب‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است؛ به طوری که اگر تخصص کافی در پنل Google Analytics را ندارید، کارتان به عنوان یک بازاریاب دیجیتال سخت خواهد بود. در ابتدایی‌ترین توضیح می‌توانیم بگوییم که گوگل آنالیتیکس به شما نشان می‌دهد چه کسانی به وبسایت شما می‌آیند، چه مدت در صفحات مختلف شما می‌مانند، رفتارشان در آن صفحات چگونه است، نوع مرورگر و سیستم عامل کاربران شما را مشخص می‌کند و یک سرویس جامع تحلیل کاربران در اختیار شما قرار می‌دهد. اغلب بازاریابان حرفه‌ای دیجیتال، از گوگل آنالیتیکس به طور روزانه بهره می‌برند.

3-    یوآست سئو (Yoast SEO)

یوآست یک افزونه بسیار محبوب در وردپرس است که به شما کمک می‌کند تا مطالب و صفحات وبسایت وردپرسی خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. Yoast شما را در انتخاب کلمات کلیدی، رعایت چگالی مناسب برای کلمات کلیدی، آنالیز محتوا از لحاظ دیداری، سئوی تصاویر، لینک سازی داخلی و… کمک می‌کند تا هر چه بیشتر به فاکتورهای رتبه‌بندی موتور‌های جستجو نزدیک شوید. یوآست به سرعت به روز می‌شود و با الگوریتم‌ها فاکتور‌های جدید موتورهای جستجو مانند گوگل هماهنگ می‌شود؛ بنابراین یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است.

4-    ابزار SEMrush

این سرویس هم مانند Ahrefs اما با ویژگی‌های متفاوت‌تر برای آنالیز و تحلیل رقبا بسیار عالی است و جزو کاربردی‌ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود. SEMrush به شما کمک می‌کند تا بک لینک‌هایی که رقبایتان از وبسایت‌های دیگر گرفته‌اند را پیدا کرده و خود نیز بک لینک بگیرید؛ همچنین محتواهایی که نیاز به آپدیت یا بهبود دارند را مشخص می‌کند تا بتوانید هرچه بهتر به سمت سئوی بهینه پیش بروید.

5-    میل چیمپ (MailChimp)

محبوب‌ترین ابزار ایمیل مارکتینگ است که با ویژگی‌های شگفت انگیز و متفاوت خود، تجربه جدیدی از بازاریابی ایمیلی را در اختیار شما می‌گذارد. در میل چیمپ می‌توانید اقدام به ساخت کمپین‌های ایمیل مارکتینگ کرده و آنها را اتوماسیون و مدیریت کنید.همچنین می‌توانید لیست ایمیل خود را وارد سرویس کرده و تبلیغات هدفمند‌تری انجام دهید. از دیگر ویژگی‌هایی که میل چیمپ را به یکی از بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ تبدیل کرده است، امکان ردیابی ترافیکی است که از کمپین‌های تبلیغاتی خود دریافت می‌کنید.

منبع این قسمت:
blog.hubspot

کانون تبلیغاتی ملل مدیا

یکی از مهمترین خدمات ملل رسانه، ارائه مشاوره و اجرا در زمینه دیجیتال مارکتینگ و موارد وابسته به آن است. ما سالیان سال است خدماتی مانند طراحی وبسایت، خلق هویت در فضای مجازی، بازاریابی محتوایی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات پیامکی، بهینه سازی وبسایت برای موتورهای جستجو (SEO) و سایر خدمات مربوط به دیجیتال مارکتینگ را برای کسب و کارهای بزرگ و کوچک ارائه می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image