متن سئو شده چیست ؟ اصول نگارش محتوای سئو شده

متن سئو شده چیست ؟ اصول نگارش محتوای سئو شده

متن سئو شده چیست : سئو یعنی بهینه سازی برای موتورهای جستجو و بر این اساس، وقتی از محتوای سئو شده یا Search-engine optimized content صحبت می‌کنیم، منظورمان محتوایی است که موتورهای جستجو آن‌ها را برای یک یا چند کلمه کلیدی، ارزشمند تشخیص داده و هنگام جستجوی کاربران، آن محتواها را در صفحات نخست نتایج جستجو نمایش دهند.

مثلاً وقتی گفته می‌شود مطلب سایت بهترین پاسخ درباره‌ی وانیل برای عبارات کلیدی وانیل و نیز وانیل چیست سئو شده، منظور این است که این مطلب به شیوه‌ای ویرایش و تنظیم شده که اگر در موتورهای جستجو، عبارت وانیل یا وانیل چیست را تایپ کنید، این مطلب در صفحه‌ی اول نتایج جستجو خواهد آمد. طبیعتاً هر چقدر مطلب به اولین صفحه نزدیک‌تر باشد، می‌توان گفت مطلب بهتر سئو شده است.

محتوای درست و خوب اصل اول سئو است

سئو یک چوب جادو نیست که آن را روی محتوای تکراری و ضعیف و ناقص خود بزنید و ناگهان، مطلب شما از رده‌ی اول یا دوم نتایج جستجو سر در بیاورد. ابتدا باید مطمئن باشید که:

  • محتوای شما اوریجینال است
  • محتوای شما برای مخاطبی که کلمه یا عبارت کلیدی را سرچ کرده مفید است
  • محتوای شما برای مخاطبی که کلمه یا عبارت کلیدی را سرچ کرده کافی است

پس از اطمینان از سه اصل اوریجینال بودن، مفید بودن و کفایت، می‌توانید به تکنیک های سئو فکر کنید.

در همین مثال وانیل چیست ما باید ابتدا مطمئن شویم اگر کسی وانیل چیست را جستجو کند و به بهترین پاسخ برسد، پاسخ سوال خود را پیدا خواهد کرد و راضی خواهد شد. هر قاعده و تکنیکی بعد از این مرحله معنا پیدا می‌کند.

متن سئو شده چه ویژگی هایی دارد؟

از ویژگی های بالا که بگذریم، برخی ویژگی های تکنیکال می‌توانند کیفیت متن را در نگاه موتورهای جستجو (به طور خاص: گوگل) افزایش دهند:

  • کلمه یا عبارت کلیدی و سایر کلمات مشابه و نزدیک، در آن مطلب وجود داشته باشد (اهمیت کلمات کلیدی در سئو)
  • متن شما خوانایی خوبی داشته باشد. یعنی به راحتی بتوان آن را به شکل سرسری (Skimming) خواند و بخش مورد نظر را پیدا کرد. تیترهای فرعی و استفاده از بولت و ضخیم کردن فونت و روش‌هایی مانند این، به خواناتر شدن متن شما کمک می‌کنند.
  • استفاده از عکس های مرتبط هم می‌تواند به سئو متن شما کمک کند.
  • بازدیدکننده پس از خواندن مطلب شما، سایت‌تان را رها نکند و مطلب یا مطالب دیگری از سایت را هم بخواند یا به اصطلاح، نرخ بانس شما پایین باشد (نرخ بانس یا بانس ریت چیست). برای این‌ کار می‌توانید از لینک سازی داخلی بهره بگیرید.

تذکر یک: مهم است که با تکنیک های سئو کلاه سیاه و کلاه سفید آشنا باشید و به سراغ تکنیک های کلاه سیاه نروید. این تکنیک‌ها حتی اگر در کوتاه‌مدت جواب دهند، در میان‌مدت مطلب شما را از نتایج جستجو حذف می‌کنند و شما را گرفتار پنالتی (جریمه‌ی تعریف‌شده توسط موتورهای جستجو) خواهند کرد.

تذکر دو: برای فهرست کامل‌تر و با جزئیات بیشتر، می‌توانید مطلبی را که در متمم با عنوان حضور در صفحه اول گوگل منتشر شده است بخوانید.

آیا می‌توان تولید محتوای سئو شده را «سفارش» داد؟

این روزها که خدمات تولید محتوا رواج پیدا کرده، زیاد می‌بینیم و می‌شنویم که شرکت‌ها اعلام می‌کنند که محتوای سئو شده یا متن سئو شده تحویل می‌دهند.

به همین علت، برای بسیاری از افرادی که آشنایی کمتری با سئو دارند این سوال پیش می‌آید که «آیا می‌توان محتوای سئو شده تحویل داد و تحویل گرفت؟»

پاسخ این سوال، نه مثبت است و نه منفی.

نخست این‌که واقعاً می‌توان بعضی از اصول سئو را در تنظیم متن رعایت کرد. یعنی این حرف نادرست نیست که یک شرکت بگوید: ما کلمات کلیدی مد نظر شما را می‌پرسیم و بر اساس آن، سعی می‌کنیم اصول اولیه سئو را رعایت کنیم.

اما همه‌ی اصول سئو هم چیزی نیست که تولیدکننده متن برای شما رعایت کند. طراحی سایت (از شکل ظاهری تا Navigation و جابجایی میان صفحات و لینک‌های موجود میان مطالب مختلف، تا سرعت Load‌شدن صفحات و حجم آن‌ها) و ده‌ها مورد دیگر، می‌توانند روی ارزیابی گوگل و موتورهای جستجو از مطلب شما تأثیر بگذارند.

فقط به عنوان یک مثال، فرض کنید در قسمت فوتر سایت شما، لینک های زیادی وجود دارد. ممکن است تعداد زیاد لینک‌ها باعث شود بانس سایت شما کم شود (اثر مثبت) یا این‌که تعداد زیاد لینک، موتورهای جستجو را به این نتیجه برساند که با یک متنِ رقیق (Diluted) و انبوهی لینک مواجه هستند (اثر منفی).

هیچ یک از این موارد چیزی نیستند که تولیدکننده محتوا بتواند درباره‌اش پیش‌قضاوت داشته باشد و از ابتدا ادعا کند که متن او همه‌ی این مسائل را پوشش می‌دهد.

بنابراین شاید بهتر باشد به جای ادعای متن سئو شده گفته شود که متن با ملاحظه‌ی قواعد و چارچوب‌های مورد توجه موتورهای جستجو تنظیم می‌شود. و مشتری هم به خاطر داشته باشد که این ملاحظات، برای سئو لازم هستند ولی کافی نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image