راه های بهبود ارتباط با مشتریان

راه های بهبود ارتباط با مشتریان

بهبود ارتباط با مشتریان : تجربه ای که مشتری طی تعامل با کسب و کار ما بدست می آورد از اهمیت بسیاری برخورد دار است. درنتیجه، ارتباط با مشتریان به قدری مهم است که می تواند یک کسب و کار را رونق ببخشد و یا آن را از پا بیاندازد. اما همیشه یک سوال مهم پیش می آید و آن این است که صاحبان کسب و کارها چطور می توانند روابط خود را با مشتریان بهبود ببخشند؟

در قدم اول باید طوری برخورد کنید که خاطره خوبی از خود در ذهن مشتری به جا بگذارید. پس در همان تماس تلفنی اول سعی کنید به خوبی ظاهر شوید. شاید با خود بگویید دوران برقراری تماس تلفنی با مشتریان به سررسیده است. اما اشتباه نکنید! هنوز هم تماس تلفنی یکی از بهترین راه های برقراری ارتباط با مشتریان است و جالب است بدانید، در حالی که شبکه های اجتماعی تنها 3 درصد از ارتباط با مشتریان را برعهده دارند، تماس تلفنی 68 درصد این ارتباط ها را پوشش می دهد. این نشان می دهد که هنوزهم ارتباط تلفنی یکی از راه های مهم در ارتباط میان کسب و کارها و مشتریان شان است.

در ادامه به معرفی چهار راه بهبود ارتباط با مشتریان پرداخته ایم.

1. اولین برخورد شما با مشتری اهمیت بسیار زیادی دارد

اولین تماس و اولین برخورد شما با مشتری به اندازه ای مهم است که تصور او را درمورد کسب و کار شما شکل می دهد. به گونه ای که او حتی می تواند دیگر جواب تماس های شما را ندهد و سراغی از محصول شما نگیرد.

اما این روزها در بسیاری از کسب و کارها از سیستم های خودکار پاسخگویی به مخاطب استفاده می شود. اگر سیستم پاسخگویی شما ضعیف باشد، مطمئنا حس خوبی به مشتریان خود منتقل نمی کنید.

مطالعات نشان داده اند که از هر 10 نفر حدود 8 نفر آنها وقتی با سیستم پاسخگویی خودکار ضعیفی مواجه می شوند دیگر سراغ آن شرکت نمی روند.

یک سیستم پاسخگویی خودکار حرفه ای به خوبی می تواند در اسرع وقت پاسخ مشتریان را بدهد و آنها را به خوبی راهنمایی کند تا به کارشناس مربوطه متصل شوند. این کار بار سنگینی را از شانه های تیم اداری شرکت شما برمی دارد.

2. مدت زمان انتظار مشتریان را کاهش دهید

تحقیقات نشان داده اند که 75 درصد مشتریان معتقدند اگر مدت زمان انتظار آنها زیاد باشد، این امر باعث رنجش آنها می شود و حتی ممکن است تلفن را قطع کنند.

مشتریان دوست ندارند بیش از یکی دو دقیقه منتظر بمانند، پس سعی کنید سریعا آنها را به بخش مورد نظر متصل کنید و یا امکانی برای شان فراهم نمایید تا بتوانند در صندوق صوتی پیغام بگذارند. در این صورت است که مشتریان از شرکت شما ناراضی نمی شوند و شما را ترک نمی کنند.

3. پشتیبانی از مشتریان را اولویت کار خود قرار دهید

بخش پشتیبانی از مشتریان یکی از مهمترین بخش های شرکت است. آنها پل ارتباطی میان شما و مشتریانتان هستند، پس سعی کنید این بخش را نادیده نگیرید.

طبق پژوهش های انجام شده، 78 درصد مشتریان هیچگاه سراغ کسب و کارهایی که فاقد بخش پشتیبانی هستند، نمی روند.

درواقع هنگامی که ارتباط بخش پشتیبانی با مشتریان قطع شود، شما مشتری خود را از دست داده اید. پس سعی کنید این بخش از شرکت خود را جدی بگیرید.

4. با مشتریان خود صمیمانه صحبت کنید

اینکه شما با مشتریان به زبان خودشان صحبت کنید و با آنها صمیمی شوید، یکی از بهترین راه های بهبود ارتباط با آنهاست. همچنین سعی کنید در جملات خود از افعال منفی استفاده نکنید. به عنوان مثال هیچگاه به یک مشتری نگویید: « این محصول تا ماه آینده آماده نمی شود.» بلکه باید بگویید: «شما می توانید ماه آینده به این محصول دسترسی داشته باشید و من می توانم این محصول را همین الان برای شما ثبت کنم تا به محض موجود شدن در انبار، سریعا در دسترس تان قرار بگیرد. »

شرکت هایی که دارای بخش پشتیبانی مشتریان هستند و باید به آنها خدمات ارائه دهند، باید ابزارهایی داشته باشند تا بتوانند بهتر و بیشتر مشتریان خود را پیگیری نمایند. نرم افزارهای مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM) از نمونه های بارز بهترین ابزارهای ارتباطی هستند که به تعاملات شما با مشتریان کمک شایانی می کنند. سی آر ام ها به شما کمک می کنند تا به سابقه خرید مشتری دسترسی داشته باشید و از تماس های اخیر او مطلع شوید. این نرم افزار به تیم پشتیبانی کمک می کند تا به راحتی بتوانند مسائل و مشکلات مربوط به مشتریان را حل کنند.

منبع : سایت دیدار 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image