بازاریابی چیست؟ بازاریابی مفهوم و معانی گستردهای دارد.
هر فردی که با کار و کسب در ارتباط باشد بی شک این واژه سراسر پر رمز و راز را هم شنیده و هم لمس کرده، شما با یک سرچ کوچک در اینترنت میتوانید تعاریف مختلف از بازاریابی و مارکتینگ را پیدا کنید، من قصد دارم تعریفی ملموستر را عرض کنم :
به نقل از کاتلر و کلر :
مدیریت مارکتینگ، علم و هنر انتخاب بازارهای هدف سودآور و نیز جذب، حفظ و افزایش مشتریان از طریق خلق و مبادله و ارائه ارزش به آنان است.
بازاریابی از آنجایی شروع میشود که ما به این نتیجه میرسیم که محصولی ارزشمند داریم و باید آن را عرضه کنیم و بر این اعتقاد داریم که اگر مخاطبین و گروه هدف ما ارزش محصولمان را بدانند حتما مشتری ما خواهند شد.
بازاریابی با فروش کاملا متفاوت است، فروش بخشی اندک از بازاریابی است.
اگر میخواهیم این مفهوم را بیش از پیش لمس کنیم باید شش گام را پیش بریم :
گام اول : آشنایی با مفهوم ارزش و ارزش آفرینی
گام دوم : شناخت حوزه بازاریابی
گام سوم : تحلیل مشتریان
گام چهارم : بخشبندی بازار
گام پنجم : طراحی برنامه بازاریابی
گام ششم : مدیریت ارتباط با مشتریان
که در مقالات مفصل در مورد گامهای فوق باهم صحبت میکنیم.
انواع مختلف آن :
عصبی
گوشه
اینترنتی
چریکی
متعاقبا در مورد تک تک این موارد مفصل در بخش مقالات سایت توضیح خواهم داد.
چنانچه توضیح استانداردی را در مورد مارکتینگ میخواهید مطالعه کنید، میتوانید به سایت ویکیپدیا هم سری بزنید.
پینوشت : تعریف دقیق مارکتینگ مهم نیست، آنچه که برای کار و کسبها حائز اهمیت است، اطمینان از این موضوع است که مشتری در مرکز همه افکار شما و هر دپارتمان دیگری باشد و توسط هر یک از کارکنان شما درک شده باشد، و این فرآبند (مارکتینگ) می تواند این امر را، تضمین کند.