نکاتی ساده اما حیاتی برای توسعه بازار

نکاتی ساده اما حیاتی برای توسعه بازار

توسعه بازار : توسعه و گسترش یک کسب و کار به بازارهای جدید کار ساده ای نیست. در ضمن فرصت های زیادی که در این کار نهفته است، به ریسک ها و خطرات آن هم باید توجه داشت. برای آندسته از کسب و کارهایی که دارای مشتریانی در خارج از بازار فعلی خود هستند، توسعه کسب و کار به بازارهای جدید یک قدم منطقی به حساب می آید. اما در واقع انجام دادن آن نیازمند برنامه ریزی دقیق، تحقیق و داشتن صبر و حوصله است.

در این مطلب سعی دارم در مورد سه نکته حیاتی که از توسعه دادن یک کسب و کار خدمت محور به بازارهای جدید آموختم صحبت کنم:
1- موقعیت خود را در بازار فعلی مستحکم کنید.

در ابتدا قبل از اینکه یکباره با دیدن تقاضای موجود اقدام به گسترش کسب و کار خود به بازارهای جدید بکنیم، همواره از طرف مشتریان فعلی با این پرسش روبرو می شدیم که آیا شعبه یا دفتری برای ارائه محصولات خودمان در فلان شهر یا منطقه داریم؟ با وجود اینکه بدون تبلیغات مراجعه کنندگانی از نقاط دیگر هم داشتیم، که نکته بسیار مثبتی است، همواره پاسخ ما برای اینگونه پرسش ها “نه” بود. چرا؟

برای اینکه هنوز از آمادگی لازم برخوردار نبودیم.

در حقیقت ما بجای وارد شدن به بازارهای جدید ترجیح دادیم چندین سال متمادی در بازار اولیه خودمان باقی بمانیم و ضمن شناخت کامل آن جایگاه خودمان را در آن بازار مستحکم کنیم.

توجه داشته باشید که هر کسب و کاری پیش از توسعه یافتن به بازارهای جدید نیازمند رسیدن به حالت تعادل و مرحله بلوغ در بازار اصلی خودش می باشد. با وجود اینکه وارد شدن به بازارهای دیگر بسیار وسوسه انگیز است، اما ورود زودرس به آنها هم تنها می تواند دلیلی موجه برای شکست شما باشد.

پس ابتدا زمانی را برای ایجاد ثبات در تیم اجرایی، پایگاه مشتریان، درک صنعت خودتان در این بازار اول و همچنین بدست آوردن اعتبار در آن صرف کنید.

2- بازار هایی را انتخاب کنید که از هر نظر منطقی به نظر می رسند.

زمانی که احساس کردیم به مرحله ای رسیدیم که قادر به صرف منابع، زمان و توجه و تمرکز خودمان به عرضه محصول به بازارهای جدید هستیم، تنها به طور اتفاقی اقدام به انتخاب بازارهای جدید نکردیم. در عوض بر بازار هایی تمرکز کردیم که بیشتر با آنها آشنا بودیم.

باید توجه داشته باشید که بازار انتخابی شما بر اساس عواملی از قبیل نیازهای کسب و کار، نیاز های مشتریان و منابع یا ارتباطات شما در این صنعت شکل گرفته باشد.

پس از شناخت بازار، باز هم باید در مورد تحقیقاتی را انجام دهید. در این رابطه با راه هایی برای کنار آمدن با مسائل مرتبط با تفاوت زمانی، تفاوت های فرهنگی و داشتن درکی از روندهای صنعت در آن بازار آشنا شوید.

3- مشتریان خود را در رابطه با این توسعه مطلع سازید.

ما پس از اینکه به این نتیجه رسیدیم که قادر به ارائه و فروش محصول خود در بازارهای جدید خودمان هستیم، اجازه دادیم تا مشتریان فعلی ما از این گسترش و وارد شدن به بازار جدید مطلع شوند. با استفاده از مطبوعات، پیام های شخصی سازی شده، جلسات و سخنرانی ها در مورد توانایی های جدید مجموعه و ارزش بالقوه آن به مشتریان اطلاع رسانی کردیم.

زمانی که یک کسب و کار برای فروش خدمات و محصولات در یک بازار جدید از آمادگی لازم برخوردار است، نباید این موضوع را مخفی نگاه دارد. اجازه دهید مشتریان فعلی شما در مورد توسعه خدمات و محصولات شما آگاهی پیدا کنند. رساندن این خبر به مشتریان راه و روشی مناسب برای حرکت و رشد کسب و کار خودتان در بازار جدید می باشد. برای آنها توضیح دهید که این توسعه برای آنها چه ارزش و منفعتی را به همراه دارد و چگونه در برآوردن نیازهای آنها مفید واقع می شود.

شما در این رابطه چطور فکر می کنید؟ مهمترین نکاتی که یک کسب و کار با محوریت خدمات برای گسترش پیدا کردن به بازارهای جدید باید به آنها توجه کند، چه مواردی می باشد؟
نوشته : محمدرضا گل آقائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image