اکسل رایگان یا نرم افزار CRM که بابتش هزینه پرداخت می کنید؟

اکسل رایگان یا نرم افزار CRM که بابتش هزینه پرداخت می کنید؟

اکسل رایگان نرم افزار CRM : به گذشته برگردید، زمانی که کسب و کار شما بسیار بسیار کوچک بود و به تعداد انگشتان دستتان مشتری داشتید.
مشتریان شما افرادی بودند که شما شخصا آنها را می شناختید؛ اسم کوچک شان را می دانستید، تاریخ تولد تک تک آنها را حفظ بودید و برای روز تولدشان کارت پستال می فرستادید. اشخاصی که آنها نیز به قدر کافی در مورد شما می دانستند.
روابط شخصی عمیق، بنیاد کسب و کارهای کوچک موفق را می سازد. در حقیقت، مهم نیست شما در کدام مرحله هستید. کسب و کارهای کوچک با تکیه بر مشتریان ارجاعی و بر محوریت تبلیغات دهان به دهان که مهمترین ابزار تولید سرنخ شان است، شکل می گیرند.
شما نمی توانید با برخوردهای سرد و منطقی با افراد، کسب و کار خود را شکل دهید. چرا که آنها فقط محصولات یا خدمات شما را نمی خواهند، بلکه به دنبال ساختن یک ارتباط خوب با شما هستند.

اما وقتی کسب و کار شما کم کم بزرگ می شود و تعداد مشتریان شما 3 رقمی می گردد، نگهداشتن ارتباط های ایجاد شده با همان کیفیت قبلی بسیار سخت و پیچیده خواهد شد.
دیگر شما به سان قبل قادر به یادآوری نام 100 مشتری نیستید.
پس چه باید کرد؟ آیا چون بزرگتر شده ایم باید مشتریان خود را کمتر تحویل بگیریم؟ قطعا نه!
پاسخ ساده است: موقعیت جدید نیاز به استراتژی جدید دارد! استفاده از یک نرم افزار CRM گام بعدی در کسب و کار شماست. چرا که دیگر حافظه شما یاری نمی دهد که همانند گذشته کیفیت ارتباط خود را با مشتریان خود حفظ نمایید.

اگر CRM گام بعدی کسب و کار شماست خواندن مقاله را ادامه دهید…

CRM چیست؟

CRM کارهای دستی و ذهنی ای که شما برای حفظ ارتباط خود با مشتری انجام می دادید را سریع تر و منظم تر کرده و آنها را خودکار می کند، و تمام اطلاعات مشتری ها را چه در حد جزئیات و چه در حد کلیات در یک مکان متمرکز می نماید.
اگر فرهنگ استفاده از نرم افزار CRM را به درستی در کسب و کار خود پیاده سازی کنید، مشتریان شما همواره همان حس خوب اولین ملاقات ها با شما را خواهند داشت.

اکسل رایگان یا یک نرم افزار CRM با پرداخت هزینه؟!

برای خیلی از کسب و کارهای کوچک، افزودن هزینه CRM به هزینه هایشان ممکن است نگران کننده باشد. بالاخص اینکه آنها می توانند از یک فایل اکسل رایگان هم برای هماهنگی کارهای خود استفاده نمایند.
اما موارد مهمی وجود دارد که دلیل اینکه ما می گوییم گام بعدی شما CRM است را روشن تر می کند:

1- ستون های فایل اکسل شما دو رقمی می شود

وقتی شما برای پیگیری مشتریان خود استفاده از اکسل را آغاز کردید، احتمالا با چند ستون کار شما پیش می رفت. نام، اطلاعات تماس، محصولی که مشتری به آن علاقمند است و…
اما وقتی که کسب و کار شما رشد می کند، رفته رفته حجم اطلاعاتی که نیاز است شما در مورد مشتری خود نگهداری نمایید بیشتر می شود و دیگر با یک Find ساده اکسل شما به نتیجه دلخواه خود نمی رسید و به کامپیوترهای پرسرعت برای جستجو در یک فایل عظیم اکسل نیاز خواهید داشت.

2- فایل اکسل هیچ وقت نمی تواند 100 درصد به روز باشد

اگر اطلاعات یکی از مشتریان یا یکی از محصولات شما تغییر کند، چه اتفاقی می افتد. در فایل اکسل همه اطلاعات باید به صورت دستی تغییر داده شود. به واسطه همین شما قادر نخواهید بود که یک فایل اکسل حجیم را همواره به روز نگه دارید.
.در ضمن استفاده اشتراکی از یک فایل اکسل برای ثبت اطلاعات مشتریان با سختی های فراوانی همراه است

3- شما این جمله را بارها تکرار خواهید کرد: ای کاش می توانستم…

ای کاش می توانستم مشتریان خود را در گروهای مختلف، طبقه بندی کنم،
ای کاش می توانستم یک عمل بالک روی گروهی از مشتریان خود انجام دهم،
ای کاش می توانستم گزارش …. را ببینم،
ای کاش می توانستم ببینم فلان مشتری چند نفر را به من معرفی کرده است،
ای کاش می توانستم…

4- اکسل ها با کارمندان اخراجی، اخراج می شوند

هر کارمند فروش یک اکسل شخصی دارد که آن را در مالکیت خود می داند و با خارج شدن خود از شرکت، آن را از بدنه شرکت کنده و با خود به فراموشی می برد.
اما نرم افزار CRM حافظ منافع شرکت خواهد بود و هیچ یک از اطلاعات مشتریان شما در مالکیت کارمند فروش نخواهید بود.

 

همه این مواردی که برشمردیم، دلایل محکمی هستند که چرا باید از نرم افزار CRM استفاده کنید. اما اگر همچنان مایل به استفاده از اکسل هستید، فایل نمونه ثبت اطلاعات مشتریان در اکسل را از طریق لینک زیر دانلود کنید:

دانلود فایل اکسل CRM

 

اگر علاقه مند هستید که در مورد انتخاب نرم افزار CRM مناسب برای کسب و کار خودتان بیشتر تحقیق کنید نیز پیشنهاد می کنم کتاب راهنمای خرید CRM را مطالعه کنید.

 

منبع : سایت دیدار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image