چارلز مک کی – نویسنده، شاعر

چارلز مک کی – نویسنده، شاعر

چارلز مک کی  :‌ نام به انگلیسی: Charles Mackay

تاریخ و محل تولد: 27 مارس 1814، گلاسگو، اسکاتلند

چارلز مک کی، یک شاعر، روزنامه‌نگار، نویسنده، گلچین کننده قطعات ادبی، رمان‌نویس و ترانه‌سرا بود که بیش از هر چیز برای کتاب خودش به نام “توهّمات بسیار محبوب و دیوانگی جوامع” – –  Extraordinary Popular Delusions and the Madness of Crowds– – شناخته می‌شود که ازجمله 10 کتاب برتر در حوزه بازاریابی می‌باشد.

پدر وی در ارتش آن زمان خدمت می‌کرد و مادرش را در اولین سالهای زندگی ازدست‌داده بود. تحصیلات اولیه خودش را در مدارس مختلف بروکسل گذراند و ضمن یادگیری زبان‌های فرانسه و تسلط به زبان‌های انگلیسی در آن دوران برای روزنامه‌های مختلف از قبیل The Telegraph مطلب می‌نوشت.

از سال 1834 به بعد مشغول فعالیت و تهیه محتوا برای روزنامه‌های مختلف از قبیل The Sun، The Morning Chronicle، The Glasgow Argus و روزنامه‌های مختلف دیگر بود. بعدها با ادامه تحصیلات در سال 1846 موفق به اخذ درجه دکتری در رشته حقوق از دانشگاه گلاسگو شد.

کتاب وی که جزء یکی از بهترین کتاب‌های حوزه بازاریابی شناخته می‌شود، در سال 1841 به نگارش درآمده است. درنهایت همچنان که شما هم به‌خوبی می‌دانید، بازاریابی از یک جنبه به معنای درک گروه‌هایی از مردم و چگونگی طرز فکر آن‌ها می‌باشد. درحالی‌که تکنولوژی و فن‌آوری در طی دهه‌ها مختلف تغییرات بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است، مردم و طرز فکر آن‌ها درمجموع تغییر آن‌چنانی را تجربه نکرده، بنابراین نباید خیلی هم موجب شگفتی باشد که در آن سالها چارلز مک کی چگونه مردم را دیده و در مورد طرز رفتار آنها در کتاب خویش آورده است.

بهترین نقل‌قولی که همواره از این کتاب مطرح می‌شود، عبارت است از: “ما به این نتیجه می‌رسیم که تمامی جوامع به‌یک‌باره اذهان خود را متمرکز بر یک موضوع کرده و دیوانه‌وار پیگیر آن می‌شوند؛ (و) اینکه میلیون‌ها نفر از مردم همزمان متأثر از یک توهم شده و آن را دنبال می‌کنند، تا زمانی که توجه آن‌ها جلب موضوع ابلهانه دیگری می‌شود که از اولی شیفته کننده تر باشد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image