معیارهای حیاتی در کسب و کار را می شناسید؟

معیارهای حیاتی در کسب و کار را می شناسید؟

معیارهای حیاتی در کسب و کار : سود خالص، درآمد از منبع فروش، نقدینگی موجود، تمامی این موارد جزء معیارهای مهم می باشند، اما مهمترین معیارها در کسب و کار نیستند. هر زمان که شروع به کار با یک مشتری جدید می کنم، در مورد معیارهای مورد استفاده آنها پرسش می کنم و با کمال تعجب می بینم که اغلب آنها تنها از چند معیار اندک از قبیل درآمد (نه سود)، تعداد مشتریان جدید و تعداد مشتریان بالقوه استفاده می کنند.

زمانی که از آنها می پرسم چرا این معیار ها را دنبال می کنند، فورا می گویند: “خوب به ما گفتن اینها را دنبال کنیم!” و البته با چنین رفتاری تعجبی هم نیست که دیر یا زود در کسب و کار خود با مشکلاتی مواجه شده و به موفقیت دست پیدا نمی کنند.
در حالیکه هرگز عاملی برای ایجاد برتری یک معیار نسبت به معیار دیگر وجود ندارد، این نکته از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است که معیارهای مهم در کسب و کار شما در طی زمان و بر حسب عمر کسب و کار شما و بازار هدف شما تغییر می کند.

به عنوان مثال، اگر کسب و کار شما در حال توسعه می باشد و شما با سرعت بالایی در حال جذب مشتریان جدید می باشید، اما توجهی به نرخ از دست دادن مشتریان خود ندارید، آنگاه به مهمترین معیار کسب و کار خودتان بی توجه بوده اید این مهمترین دلیل برای از دست دادن سود شما می باشد.

از طرف دیگر، اگر روند کسب و کار شما ثابت است و در حال پیگیری نرخ درآمد و نه سود خالص به ازاء هر مشتری هستید، ممکن است در عین حال به یک فاجعه در حال توسعه در صورت شروع به کاهش میزان سود بی توجه باشید. در اینصورت، اگر در نرخ سود خود نسبت به هر مشتری متوجه قدری کاهش شدید، می توانید از پیشنهاداتی با حاشیه بالاتر، ساده کردن عملیات، کاهش هزینه ها، تشویق به خرید مجدد توسط مشتریان فعلی و … استفاده کنید.

معیارهای زیر برای اغلب کسب و کارهای نوپا از اهمیت زیادی برخوردار است:

1- میزان درآمد در طی هر هفته یا ماه

2- تعداد مشتریان بالقوه در طی هر هفته یا ماه

3- میزان سود در طی هر هفته یا ماه

4- میزان نقدینگی موجود

5- میزان ذخیره عملیاتی

این 5 معیار جزء مهمترین معیارها برای هر کسب و کاری است و با توجه به آنها شما می توانید در رابطه با برنامه های خود برای فعالیت های آینده بهتر تصمیم بگیرید، مثلا می توانید متوجه شوید که بدون داشتن مشتری جدید کسب و کار شما تا چند وقت دیگر پابرجا باقی می ماند. پس توجه داشته باشید که در هر مرحله از کسب و کار خودتان نیاز به دنبال کردن معیار های خاص آن دوره را دارید.
نوشته : محمدرضا گل آقائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image