آشنایی با پر استفاده ترین موتورهای جستجوی دنیا

آشنایی با پر استفاده ترین موتورهای جستجوی دنیا

پر استفاده ترین موتورهای جستجو : حتما با خودتان می گویید گوگل بهترین موتور جست و جو است؛ درست است که گوگل بسیار محبوب و پرطرفدار است،اما باید بدانید که تنها موتور جست و جوی دنیا نیست.

به نظر شما بهترین و پر استفاده ترین موتور های جستجو جهان چیست؟ حتما با خودتان می گویید گوگل بهترین موتور جست و جو است؛ درست است که گوگل بسیار محبوب و پرطرفدار است، اما باید بدانید که تنها موتور جست و جوی دنیا نیست. علاوه بر گوگل، موتورهای جست و جویی وجود دارند که روزانه میلیون ها جست و جو در آن ها انجام می شود،اما به خوبی شناخته نشده اند.موتورهای جست و جوی بسیاری می خواهند جای گوگل را بگیرند اما بعید است بتوانند با گوگل رقابت کنند.در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا شما را با فهرستی از پراستفاده ترین و محبوب ترین موتورهای جست و جو در جهان آشنا کنیم.
امروزه همه افراد برای پیدا کردن پاسخ سوال هایشان در اینترنت از موتورهای جست و جو استفاده می کنند و قطعا اکثرشان گوگل را برای این کار انتخاب می کنند که جزء اولین و بهترین موتورهای جست و جو در جهان است.در عصر حاضر،موتورهای جست و جو بخشی زندگی همه ی ما شده اند،به طوریکه هر زمان نیاز به اطلاعات در هر زمینه ای داشته باشیم،در اکثر اوقات ابتدا به سراغ موتور جست و جو می رویم.هر فرد می تواند تنها با یک کلیک،به اطلاعات زیادی در زمینه مورد نظرش دسترسی پیدا کند.
موتور جست و جو چیست؟
یک موتور جست و جو در واقع مجموعه ای از سخت افزارها و نرم افزارها در کنار همدیگر است که می تواند در بین حجم وسیعی از داده ها و اطلاعات، داده مورد نظر کاربر را جست و جو کند.این جست و جو می تواند روی هارد کامپیوتر،حافظه موبایل یا در فضای وب صورت گیرد که اگر جست و جو در فضای وب انجام شود به آن موتور جست و جوگر وب می گوییم.البته موتورهای جست و جو فقط در حوزه اینترنت و وب سایت ها استفاده نمی شوند اما معمولا برای جست و جو در وب به رسمیت شناخته می شوند.در واقع اصطلاح “موتور جست و جو” که امروزه به کار می بریم،خلاصه شده عبارت “موتور جست و جوی وب” یا همان Web Search Engine است.
یک موتور جست و جوی وب،سیستمی نرم افزاری است که می تواند در شبکه جهانی وب به جست و جو بپردازد و در نهایت نتایج جست و جو را با عنوان ” صفحات نتایج موتور جستجو ” یا ” search engine results pages ” نشان دهد که این نتایج می تواند به صورت ترکسیب انواع فایل و تصاویر و اسناد یا صفحاب وب باشد.
موتورهای جست و جوگر با استفاده از نوعی ربات ها به نام خزندگان وب،محتوای صفحات وب را به روز رسانی می کنند و ایندکس گذاری سایت ها را انجام می دهند.
فهرست موتورهای پر جستجو جهان در سال ۲۰۲۱
۱-گوگل
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
به جرات می توانیم بگوییم در عصر حاضر گوگل از معروف ترین و محبوب ترین موتورهای جست و جوی جهان است.
برای اکثر افراد تصور این که موتور جست و جوی دیگری غیر از گوگل نیز وجود دارد، سخت است.محبوبیت این موتور جست و جو به حدی است که جست و جوهای آن چندین برابر مجموع جست و جوهای سایر موتورهای جست و جو است.حدودا ۷۰ درصد از بازار موتورهای جست و جو متعلق به گوگل است اما با این حال برای کامپیوترها و دستکتاپ یوتیوب محبوب تر از گوگل است.
گوگل تقریبا ۹۲.۱۸ درصد دنیای جستجو را به خود اختصاص داده است!
۲-بینگ
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
Bing محصول مایکروسافت برای به چالش کشیدن گوگل در زمینه جستجو است.با وجود تلاش های فراوان آن ها،هنوز نتوانستند کاربران را متقاعد کنند که این موتور جست و جو می تواند نسبت به گوگل نتایج بهتری ارائه دهد.بینگ در سال ۲۰۰۹ راه اندازی شد و در واقع پاسخ مایکروسافت به گوگل بود و در مرورگر وب مایکروسافت،بینگ موتور جست و جوی پیش فرض است. موتور جستجوی بینگ نیز در شمار معروف ترین موتورهای جستجوگر جهان جای دارد.بینگ قصد داشت که توانایی های گوگل را به چالش بکشد و با آن رقابت کند،اما واقعیت این است که این رقابت نمی تواند ساده باشد.اما می توان گفت بعد از گوگل این موتور جست و جو بهترین نتایج را نشان می دهد و همین موضوع باعث می شود بینگ به عنوان رقیب گوگل شناخته شود.
۳-یاهو
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
جست و جوگر یاهو در اکتبر سال ۲۰۱۱ توسط بینگ طراحی شده است و محبوب ترین ارائه دهنده ایمیل است.در واقع یاهو و بینگ هردو در حال رقابت با گوگل هستند.به دلیل اینکه یک بار اطلاعات کاربری و رمزهای عبور یاهو هک شدند،سهم آن در بازار به طور قابل ملاحظه ای کاهش یافته است.
پس از بینگ بیشترین جستجو به یاهو تعلق می گیرد.یاهو یکی از بهترین سرویس های ایمیل را به کاربران ارائه می دهد. دفتر یاهو در سال ۱۹۹۵ در سانی ویل که در کالیفرنیا قرار دارد تاسیس شده است.در ایالات متحده در مرورگر فایرفاکس یاهو موتور جست و جوی پیش فرض است.
یاهو اگرچه محبوب‌ترین ارائه‌کننده ایمیل در جهان است؛ اما بر اساس گزارش‌ها، رتبه چهارم موتورهای جستجو را هم در اختیار گرفته است.همچنین به دلیل شلوغ بودن صفحه اول یاهو،به نظر می رسد یاهو یک خبرگزاری است تا موتور جست و جو!
در حال حاضر موتور جستجوی یاهو توسط بینگ حمایت می شود بنابراین نتایج جست و جویشان تقریبا شبیه هم هستند.
۴- Wiki.com
موتور جست و جوی ویکی حاوی تمام اطلاعات موجود بر روی سایت های Wiki است و موتور جست و جوگری کامل است برای کسب انواع اطلاعات تخصصی،فرهنگی،اجتماعی،عمومی و ….
۵- Baidu
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
موتور جستجوگر Baidu یکی از محبوب ترین موتورهای جستجو در چین است که در ژانویه سال ۲۰۰۰ توسط یک کارآفرین چینی،راه اندازی شد.بایدو سومین موتور جست و جوی قدرتمند دنیاست و در چین نیز بزرگترین موتور جست و جوی کشوری است.
این موتور جست و جو اکنون یکی از بزرگترین شرکت های هوش مصنوعی و خدمات اینترنتی در جهان است اما در خارج از کشور چین خیلی کم کاربرد دارد.سهم بازار این موتور جستجو در حال افزایش است و با توجه به ویکی پدیا،بایدو حدود یک میلیارد مورد جستجو در هر ماه در اختیار دارد.
۶- Yandex
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
این موتور جست و جو چهارمین موتوری جستجوی برتر جهان و بزرگترین موتور جستجوی روسیه است؛ یاندکس ۵۵ درصد مخاطبان روسیه را در اختیار داردو گوگل را با اختلاف کمی در این زمینه شکست داده است.یاندکس بیشتر از ۷۰ سرویس دارد که از بین آن ها می توان یاندکس دیسک که چیزی مانند گوگل درایو است را نام برد.اسم این شرکت از عبارت Yet Another iNDEXer به معنای یک فهرست کننده دیگر ساخته شده است.قابلیت های روسی این موتور جستجوگر، آن را در روسیه محبوب کرده است.
در سال ۲۰۱۱، یاندکس با ارزشی ۱.۳ میلیارد دلاری وارد بورس نیویورک شد که این شرکت را به دومین موتور جستجوگر گران تاریخ پس از گوگل تبدیل کرد.
۷- DuckDuckGo
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
این موتور جست و جو نسبت به دیگر موتورهای جست و جو دارای مزایای بیشتری است.موتور جست و جوگر DuckDuckGo بسیار محبوب است و برای محافظت از حریم خصوصی کاربران کاربرد دارد و همچنین با Yahoo، Bing و Yummly همکاری داشته است و درآمد آن از شبکه جستجوی وابسته به یاهو و بینگ است.
۸- Naver
موتور جست و جوی Naver به گوگل کره جنوبی معرف است و تقریبا ۷۵ درصد از جست و جوی کره ای ها با آن انجام می شود. Naverدر سال ۱۹۹۹ راه اندازی شد و اکنون چندین سرویس از جمله سرویس ایمیل، دایره المعارف، جستجوی مخصوص کودکان و درگاه اخبار دارد.
به نظر می رسد که این موتور جستجو در حال پیشرفت است و وارد باز جهانی نیز خواهد شد.
۹- AOL
این موتور جستجو که کوتاه شده ی عبارت آمریکای آنلاین است، در ابتدا در سال ۱۹۸۵ شروع به کار کرد. این سایت اینترنتی که مدیریت آن در نیویورک قرار دارد، یکی از پیشگامان اینترنت در اواسطه دهه نود میلادی بود. اینترنت دایال آپ، درگاه وب، ایمیل و سیستم پیامرسانی از قابلیت های اولیه این وبسایت بود.
امروزه فقط موتور جستجوی AOL باقی مانده اما این قسمت کوچکی از فعالیت AOL و ورایزوناست.
طبق آمار نت‌مارکت‌شیر،AOL مشهور قدیمی هنوز هم در بین ۱۰ موتور جستجوی برتر است اما به نظر می رسد دسترسی کاربران ایرانی به ایران سایت محدود شده باشد.
۱۰- Ecosia
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
موتور جست و جوی اکوزیا گزینه ی بسیار خوبی است برای کسانی که دوست دار طبیعت هستند.در واقع اکوزیا بخشی از هزینه تبلغیات خود را برای درختکاری خرج می کند.این موتور جست و جو تاکنون توانسته ۱۱۳ میلیون درخت بکارد و همچنان این روند ادامه دارد.اکوزیا به شما اعلام می کند که تعداد جست و جوهای شما باعث کاشتن چه تعداد درخت شده است. اکوزیا تمرکز زیادی بر روی امنیت دارد و توسط بینگ پشتیبانی می شود.
۱۱- Ask
موتور جست و جوی اسک بسیار کوچک تر از گوگل است که در سال ۱۹۹۶ توسط گرت گرونر و دیوید واردن در کالیفرنیا تاسیس شد و در ابتدا نام از Ask Jeeves را داشت.این موتور جستجو در ابتدا قرار نبود یک موتور جستجوگر باشد و هدف سازندگان آن،ساختن یک سرویس برای طرح پرسش و پاسخ بود.
در سال ۲۰۱۰، ASK به طور رسمی اعلام کرد که توانایی رقابت با موتورهای بزرگی مثل گوگل را ندارد و در حال حاضر، نتایج اسک توسط گوگل آماده می شوند.این موتور جستجو دارای قابلیت جستجوی عمومی نیز هست اما نتایج به دست آمده کیفیت پایین تری نسبت به گوگل و یا حتی بینگ و یاهو را دارند.
۱۲- Wolframalpha
این موتور جست و جو با تمام موتورهای جست و جوی دیگر تفاوت دارد.به عنوان یم موتور دانش محاسباتی شناخته می شود که قادر است اطلاعات و داده ها را برای موضوعات خاص به شما ارائه دهد.این جستجوگر می تواند هر نوعی از محاسبات را انجام دهد.موتور جستجوگر WolframAlpha یک موتور جست و جوی محاسباتی است که نتایج جستجوی آن لیستی از اسناد و صفحات وب نیست بلکه  نتایج بر اساس حقایق و اطلاعات مربوط به یک درخواست می باشد.
البته باید بگوییم که این موتور جستجو زبان فارسی را پشتیبانی نمی‌کند.
۱۳- Chacha
ChaCha  هشتمین موتور جستجوگر محبوب با رتبه ۲۹۷ در ایالات متحده است. این موتور جست و جو به ask شباهت دارد که کاربران می توانند در آن سوالی را پرسیده و یا پاسخ دهند. این موتور همچنین دارای چندین آزمون است که می تواند به شما در تصمیم گیری در مورد موضوعات مختلف کمک کند.این موتور جستجو همچنین خدمات جستجوی تلفن همراه و بازاریابی را فراهم می کند. شما همچنین می توانید نسخه موبایل آن را بر روی iPhone، iPad و Android نصب کنید.
۱۴- archive.org
 archive.orgموتور جستجوی آرشیو اینترنتی است.در واقع این موتور جست و جو نوعی بایگانی اینترنت است و برای مثال شما می توانید تغییرات یک وب سایت از سال ۱۹۹۶ تاکنون را به وسیله آن مشاهده کنید.اگر‌‌ می‌خواهید تاریخچه یک دامنه را ردیابی کنید و نحوه تغییر آن را طی سال‌ها بررسی کنید‌، این موتور جست و جو یک ابزار بسیار مفید است.
۱۵-یوتیوب
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
پر استفاده ترین موتورهای جستجو
یوتیوب یک موتور جست و جو و یک کانال اجتماعی است فرصتی عالی  برای استفاده از محتوای تولید شده توسط بسیاری از کاربران در سراسر دنیاست.یوتیوب میلیاردها کاربر دارد و می توان از آن برای بازاریابی محتوایی استفاده کرد. این موتور جستجو پتانسیل بالایی از لحاظ جستجو دارد.
یوتیوب بیشتر از یک و نیم میلیارد کاربر فعال در ماه داشته، و حدود یک میلیارد ساعت ویدئو دراختیار کاربران می گذارد.
نتیجه گیری
تمام موتورهای جست و جوی معرفی شده در این مقاله کاربردی و پرطرفدار هستند و نتایجی که از آن ها به دست می آید قابل قبول و دقیق است.ولی اگر بخواهید سرچ کنید که “بهترین موتور جست و جو کدام است؟” قطعا می توان گفت که تا به حال گوگل محبوب ترین موتور جست و جو است.
نمی توان گفت که لیست ارائه شده در این مقاله کامل است و در آینده قطعا شاهد تغییراتی خواهیم بود؛اما با این حال می توانیم بگوییم در حال حاضر،موتور جست و جوهای گوگل و بینگ برتری بیشتری نسبت به رقبای خود دارند و موفقیتشان تا سال های آینده ادامه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image