مصاحبه اختصاصی با برایان تریسی

مصاحبه اختصاصی با برایان تریسی

برایان تریسی برای اغلب افراد نامی آشناست. نویسنده ده ها کتاب کاربردی در زمینه تکنیک های موفقیت و کسب و کار که به جهت توصیه های علمی و واقع بینانه اش طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد و تاکنون به صدها شرکت بزرگ جهان مشاوره داده است.

اما سال پیش برای برایان تریسی سال خوبی نبوده چرا که برای او اتفاقی نگران کننده رخ داد. اتفاقی به نام «سرطان حنجره» که می توانست تریسی را برای همیشه از سخنرانی و فعالیت محروم کند. اما برایان تریسی تسلیم سرطان نشد، او مطابق آموزه های خودش از نیروی درونی و تفکر مثبت بهره گرفت و بعداز چند ماه استراحت و عمل به توصیه های پزشکان توانست بر سرطان غلبه کند. او اینک کتاب جدید خود را به بازار عرضه کرده و به زودی سخنرانی هایش را نیز از سر خواهد گرفت. ما پس از پیگیری های فراوان توانستیم مصاحبه ای اختصاصی با برایان تریسی انجام دهد تا شما خوانندگان عزیز این ماجرا را از زبان خود تریسی بشنوید.

ژان بقوسیان: سلام آقای برایان تریسی. خوشحالم که این امکان را دارم تا با شما صحبت کنم. از وقتی که دراختیارمان قرار دادید، سپاسگزارم. همان طور که گفته بودم این مصاحبه در مجله موفقیت ایران چاپ خواهد شد. اولین سؤال این است که به نظر خودتان دلیل معروفیت شما در کشورهای مختلف از جمله ایران چیست؟

برایان تریسی: در ابتدا باید بگویم بنابر تجربه شخصی ام، ایرانی ها از باهوش ترین و خوش برخوردترین افراد جهان هستند. من با مردان و زنان ایرانی زیادی در ایالات متحده، کانادا و کشورهای دیگر از جمله ایران کار کرده ام. همواره همکاری با آنها لذت بخش بوده و از استعدادها و توانایی های آنها متعجب شده ام.

شاید دلیل محبوبیت کتاب هایم، کاربردی بودن و قابل اجرا بودن آنهاست. مردم می توانند کتاب ها را بخوانند و بلافاصله ایده های گفته شده را به کار گیرند تا فعالیت ها و کارشان بهبود یابد. ایرانی ها و به خصوص صاحبان کسب و کار ایرانی بسیار عمل گرا هستند و علاقه زیادی به یادگیری مطالبی دارند که نتایج کارشان را بهبود دهد. کتاب های من دقیقاً برای این نوع افراد نوشته شده است.

ژان بقوسیان: مطلع شدم که شما دچار سرطان حنجره شده اید، آیا این موضوع حقیقت دارد؟

برایان تریسی: در ماه مارس 2010 پزشکان تشخیص دادند که سرطان حنجره دارم. این موضوع برایم واقعاً تکان دهنده بود. باید زندگی ام را مجدداً سازماندهی می کردم تا بتوانم تحت درمان قرار گیرم. در این صورت سرطان تحت کنترل درمی آید و در حالت ایده آل از بین می رود.
از آوریل تا اوت سال 2010، تحت شیمی درمانی، جراحی و پرتودرمانی قرار گرفتم. در پایان این دوره اثرات سرطان تقریباً ناپدید شده بود! هم اکنون تا 95 درصد درمان شده ام و سر کار می روم. مسافرت ها را مجدداً آغاز کرده ام و در کشورهای مختلف سخنرانی کرده و سمینار برگزار می کنم. زمانی که تحت درمان بودم دو کتاب نوشتم! دوره های آموزشی زیادی ساختم و تقریباً هر روز کار می کردم. اکنون شرایط جسمانی من عالی است و هر روز ورزش می کنم.

ژان بقوسیان: تاکنون به چند نفر از مردم جهان از جمله ایران آموزش داده اید؟

برایان تریسی: در سی سال گذشته به صورت مستقیم به بیش از 5 میلیون نفر در 56 کشور مختلف آموزش داده ام. علاوه بر آن، مصاحبه های تلویزیونی من و دوره های صوتی و کتاب هایی که تهیه کرده ام توسط میلیون ها نفر دیگر در جهان استفاده شده است.

ژان بقوسیان: تاکنون چند کتاب نوشته اید؟

برایان تریسی: تاکنون که در سال 2011 به سر می بریم 52 کتاب نوشته ام. من به طور متوسط هر سال چهار کتاب می نویسم و منتشر می کنم. هم چنین دوره های صوتی و تصویری مختلفی در زمینه رهبری کسب و کار، مدیریت، فروش و موفقیت شخصی تولید می کنم که به زبان انگلیسی منتشر می شود و بسیاری از آنها به زبان های دیگر نیز ترجمه می شود.

ژان بقوسیان: لطفاً یک روز کاری خود را تشریح کنید.

برایان تریسی: روزهای کاری من متفاوت هستند. گاهی در حال مسافرت با هواپیما هستم. مواقع دیگر در خانه کار می کنم و گاهی به دفترم می روم که در سه کیلومتری خانه ام است و با کارمندانم کار می کنم.

هیچ روزی شبیه روزهای دیگر نیست، ولی در هر صورت، در ابتدای روز فهرستی از کارهای آن روز را تهیه می کنم. سپس از صبح تا شب بر کارهای آن فهرست متمرکز می شوم. اگر کاری به اتمام نرسید آن را به فهرست روز بعد منتقل می کنم. با این روش بهره وری بسیار بالایی دارم و در روز کارهای زیادی انجام می دهم.

ژان بقوسیان: جدیدترین کتاب شما «ساخت کسب و کار فوق العاده!» کتاب بی نظیری است. مطالب آن را چگونه جمع آوری کرده اید؟

برایان تریسی: در این سال ها من شخصاً 22 کسب و کار مختلف راه اندازی کرده ام و مدیریت و توسعه آنها به عهده من بوده است. هم چنین به حدود 1000 شرکت بزرگ و معروف مشاوره داده ام و به کارکنان آنها آموزش داده ام و با بیش از 10000 مالک و مدیر کسب و کارهای متوسط و کوچک در ارتباط بوده ام و با آنها کار کرده ام.

شخصاً هزاران کتاب و مقاله در زمینه کسب و کار مطالعه کرده ام و هزاران ساعت وقت به بررسی دوره های دانشگاهی در زمینه کسب و کار اختصاص داده ام. هزاران ساعت وقت اختصاص داده ام تا به دوره های صوتی گوش کنم و در سمینارهای بی شماری شرکت کرده ام که توسط افراد برجسته در کسب و کار برگزار می شد. در نتیجه تمامی این تجربیات و تحقیقات، به ایده های روشن و مشخصی رسیده ام و دقیقاً می دانم عوامل موفقیت در کسب و کار کدام اند و چه چیزهایی باعث شکست یک کسب و کار می شوند.

سال گذشته با دوستم مارک تامسون وقت گذاشتیم و تمامی این تجربیات را در قالب یک کتاب با نام «ساخت کسب و کار فوق العاده» درآوردیم که فکر می کنم حرفه ای ترین و مفیدترین کتاب دنیا در زمینه موفقیت در کسب و کار باشد.

ژان بقوسیان: کتاب جدید شما چه وجه تمایزی با کتاب های دیگر دارد؟

برایان تریسی: کتاب جدید من هزاران ساعت تجربه و تحقیق را در 7 اصل کلیدی خلاصه می کند که برای موفقیت در کسب و کار ضروری هستند. هر جا که کسب و کار موفقی می بینید مطمئن باشید که در آن کسب و کار این اصول رعایت می شوند. اگر با کسب و کاری برخورد می کنید که با مشکل مواجه شده است، مطمئن باشید که حداقل یکی از این اصول را رعایت نمی کنند.

ژان بقوسیان: تاکنون چند نسخه از این کتاب به فروش رسیده است. البته اگر جزو اسرار شماست می توانیم از این سؤال بگذریم.

برایان تریسی: این کتاب به تازگی منتشر شده است. در هفته اول انتشار، عنوان دومین کتاب پرفروش وال استریت ژورنال را به خود اختصاص داد. هم چنین در همان هفته به پروفروش ترین کتاب یو.اس.آتودی تبدیل شد. این کتاب، پروفروش ترین کتاب آمازون در زمینه کارآفرینی شد. هر هفته هزاران نسخه از ویرایش انگلیسی این کتاب به فروش می رسد. هم چنین این کتاب به زبان های زیادی از جمله فارسی ترجمه و چاپ شده است. در پایان سال 2011 می توان آمار دقیقی از میزان فروش این کتاب ارایه کرد.

ژان بقوسیان: در شرایط بحران اقتصادی بهترین روش افزایش فروش کدام است؟

برایان تریسی: بهترین روش های فروش هیچ گاه تغییر نمی کند. شماباید شجاعانه و به طور مصمم به بازاریابی محصولات و خدمات خود بپردازید و بر مزایای محصولات خود نسبت به رقیبان تأکید کنید. سپس با مشتریان تماس بگیرید و هر روز در حال فروش باشید.

ژان بقوسیان: به نظر شما اصولی که در کتاب جدیدتان آورده اید در تمامی فرهنگ ها از جمله ایران کاربردی هستند؟

برایان تریسی: تفاوت های فرهنگی تأثیر زیادی بر نحوه به کارگیری این اصول پایه ای دارند. ایران از هر کشور دیگری متفاوت است. ایده هایی که در کشوری اجرا می شوند بری استفاده در کشوری دیگر باید تصحیح شوند.
البته توجه کنید که اصول کسب و کار همواره و در تمامی نقاط جهان یکسان هستند. هدف هر کسب و کار ایجاد و حفظ مشتری است. معیار موفقیت در کسب و کار، میزان رضایت مشتری است. معیار رضایتمندی مشتری خریدهای مجدد او است. اصول پایه ای هیچ گاه تغییر نمی کند.

ژان بقوسیان: همان طور که می دانید در ایران کارآفرینان جوان زیادی وجود دارند. اگر بخواهید تجربه 30 ساله خود را در چند جمله فشرده کنید، بهترین توصیه شما به این افراد که کار خود را به تازگی آغاز کرده اند چیست؟

برایان تریسی: بهترین توصیه من آن است که هر چه زودتر دست به کار شوید و کاملاً عملگرا باشید. البته قبل از آغاز کسب و کار باید مشق خود را به خوبی انجام دهید. طرح کسب و کار کاملی تهیه کنید و در آن تمامی جزئیات ممکن را لحاظ کنید. مطمئن شوید برای محصولات یا خدماتی که می خواهید ارائه کنید بازاری واقعی وجود دارد و محصولات شما با قیمتی مناسب فروخته خواهد شد. از دیگران راهنمایی بخواهید، از افرادی که قبلاً در این کسب و کار بوده اند و هم چنین از مشتریان. آماده باشید تا هر تغییر لازم را بپذیرید. آمادگی انجام اشتباهات زیاد را داشته باشید و از آنها درس بگیرید و پیش بروید.

مهم ترین توصیه آن است که هیچ گاه تسلیم نشوید. توانایی شما در ادامه راه با وجود مشکلات و مصایب، چیزی است که موفقیت شما را تضمین می کند. امیدوارم این ایده ها برای شما مفید واقع شود. برای شما آرزوی بزرگ ترین موفقیت ها را دارم.

ژان بقوسیان: خیلی ممنون از وقتی که گذاشتید و به سؤالات با حوصله پاسخ دادید.

منبع: مجله موفقیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image