کاربرد زبان بدن در محل کار

کاربرد زبان بدن در محل کار

زبان بدن در محل کار : درک و دریافت عمیق نقش زبان بدن در فعالیت‌های تجاری و روزانه ما بسیار حیاتی است و من هنوز هم در بین افراد مجریان و مدیران و فروشندگانی را می‌بینم که علائم واضح و آشکار را از دیگران دریافت نمی‌کنند و یا کسانی که می‌بینند چگونه نداشتن ارتباطات غیرکلامی تلاش‌هایشان را بدون نتیجه می‌گذارد و راه حلی برای آن ندارند. در زمانی که موفقیت حرفه‌ای در گرو ارتباط با دیگر افراد است، لزوم داشتن مهارت‌های بالای ارتباطی مسأله‌ای بسیار مهم به نظر می‌رسد. هدف من از نوشتن این کتاب آن است که به شما کمک کند تا به ارتباط غیرکلامی در زندگی حرفه‌ای خود دست یابید.

زبان بدن در محل کار : به عبارت دیگر کسانی که این مهارت را دارند ـ نه فقط مهارت دریافت علائم نامشخص از دیگران، بلکه استفاده از زبان بدنی که با رفتارشان هماهنگ باشد ـ در کار و حرفه‌ی خود از یک امتیاز رقابتی برخوردارند و این موضوع بستگی به نوع حرفه آنها دارد.

زبان بدن در محل کار : اگر شما یکی از 3/2 میلیون مدیری هستید که در آمریکا وجود دارد؛ یا یکی از 3/4 میلیون فروشنده یا از 8/6 میلیون گارسون، یا جزء 135000 وکیل، یا 567000 دکتر، یا 212000 مربی، یا 842000 افسر پلیس، یا 8/3 میلیون معلم، یا یک میلیون نگهبان امنیتی و هر فرد دیگری که با عموم مردم سروکار دارد و سخنرانی می‌کند و یک راهنما محسوب می‌شود، هدایت افرادی را به عهده دارید و مدیریت می‌کنید؛ موفقیت حرفه‌ای ما به میزان کاربرد و دانش زبان بدنی شما وابسته است. چند نمونه از گروه‌هایی که ملزم به داشتن این مهارت هستند عبارتند از:

راهنما: تأثیر مهارت‌های مدیریت به شیوه کنترل ـ پیشنهاد با پایان یافتن مدیریت صنعتی کاهش چشمگیری داشته است، رهبران امروزی چه مدیران پایه یک و چه ناظران رده اول باید بیشتر تکیه بر تأثیر داشته باشند تا کنترل (و یا احساس کنترل) که بسیاری از مدیران دارند.

تأثیرگذاری بر دو چیز استوار است:

  1. توانایی درک دیدگاه کارمند. یعنی توجه به چیزی که بیان می‌شود و درک پیامی که به صورت غیرکلامی انتقال می‌یابد.
  2. توانایی ارتباط همخوان؛ برای هماهنگ کردن زبان گفتاری با زبان بدنی، به‌طوری که به جای تقلید یک پیام طراحی شده با آن مطابقت داشته باشد.

 

تحصیلات: اگر با ایجاد انگیزه در دانش‌آموز کار استاد تمام شده تلقی می‌شود، پس رفتار غیرکلامی عامل اولیه مؤثر بودن استاد در یادگیری محسوب می‌شود. مطالعات تحقیقاتی روی دانش‌آموزان مدارس نمونه و دیگر دانشجویان دانشگاه نشان می‌دهد که یادگیرنده‌ها در تمام سطوح با علاقه بیشتری به استادی که از علائم غیرکلامی استفاده می‌کند، عکس‌العمل نشان می‌دهند؛ ارتباط چشمی، تکان دادن سر به علامت تصدیق، لم دادن به جلو و لبخند زدن و تقویت رفتارهای مستقیم به طور قابل توجه‌ای انگیزه دانش‌آموزان را تقویت می‌کند، در این صورت دانش‌آموزان علاقه بیشتری به کلاس نشان می‌دهند و بیشتر علاقه‌مند به تعقیب استاد و اجرای دستورهای او هستند.

 

فروش: زمانی که یک فروشنده با مشتری مواجه می‌شود، در مورد این افراد و این که چه می‌خواهند، قضاوت می‌کند این مرحله چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد اما تأثیر آن تا مدت‌های طولانی برجای می‌ماند.

معمولاً خرید کردن مشتری یا منصرف شدن او از خرید، تا حدودی بستگی به علائم غیرکلامی دارد که در طول داد و ستد و در ارتباط اولیه رد و بدل می‌شود. حالت بدنی، بیان، حرکات چهره و ارتباط چشمی علائمی هستند که توسط یک فروشنده موفق درک و مدیریت می‌شوند.

مذاکره: مذاکره‌ی موفق نتیجه‌ی این است که بتوانیم به درستی همه آنچه را که افراد می‌گویند بفهمیم. یکی از مؤثرترین این راه‌ها برای رسیدن به این امر درک فهم زبان بدنی است.

مذاکره زمانی مؤثر واقع می‌شود که در صدا زیر و بم ایجاد کنیم. این افراد می‌دانند که چه زمانی باید هیجان را فرو نشاند و شرایط مشکل و بغرنج را آرام بخشید تا این که فقط به علائم غیرکلامی پرداخت  به هرحال یکی از اصول اولیه برای درک موقعیت‌ها این است که علائم غیرکلامی که یک فرد به طور ناخودآگاه ایجاد می‌کند را مشاهده کنیم و انگیزه آن فرد از ایجاد این حرکات را تجزیه و تحلیل کنیم.

 

مراقبت پزشکی: رابطه میان مهارت‌های فیزیکی ارتباطات غیرکلامی پزشکان و رضایت بیماران از مراقبت‌های پزشکی بسیار حائز اهمیت است. گرچه مهارت ارتباط غیرکلامی در میزان کیفی فنی مراقبت‌ها تأثیری ندارد، اما پزشکانی که به علائم غیرکلامی حساسیت بیشتری دارند، با استفاده از علائم غیرکلامی رضایت بالای بیماران را فراهم کرده است و موجب شده پزشکان کمتر مورد تعقیب قانونی قرار بگیرند.

وقتی به چیزی شک داریم به جای این که صرفاً به شنیده‌ها تکیه کنیم، در مورد آن تحقیق می‌کنیم. به افسران پلیس آموزش داده می‌شود که در پی لحظه‌ای باشند که عکس‌العمل‌های فیزیکی در چهره افرادی که مورد بازپرسی قرار می‌گیرند، ظاهر شود؛ مانند لبخندهای زودگذر، در زمانی که گمان می‌رود یک متهم سؤال کننده را فریب می‌دهد.

 

خدمات مشتری: مدت بسیار طولانی این گمان می‌رفت که رفتار مثبت در میان کارمندان کلید مؤثری برای انجام خدمات مشتری است. تحقیقات نشان می‌دهد که توانایی کارمند برای کشف علائم غیرکلامی بسیار مهم است. کارمندی که قادر به درک زبان بدنی است، از ابزار بهتری برای تشخیص این که مشتری به چه چیزی می‌اندیشد و چه احساسی دارد، بهره‌مند است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image