رابطه سخن با شادی در زندگی

رابطه سخن با شادي در زندگی

رابطه سخن با شادی در زندگی : یکی از اصلی‌ترین ابزارهای ارتباطی میان انسانها کلام و استفاده از زبان و گفتار است که می تواند از طریق بهره مندی از انواع کلمات و جملات منظور و پیام مورد نظر را از سوی ارسال کننده به سمت دریافت کننده پیام منتقل کند.
اما هرچقدر که ذهن افراد دارای دایره وسیع تری از کلمات و واژه ها باشد، فرد در بیان منظور خود و روشن کردن ذهن مخاطب موفق تر بوده و قادر است ارتباط بهتر و عمیق تری با مخاطب برقرار نماید.

از جمله نعمت هاي ارزشمند كه آفريدگار جهان به انسان عطا كرده و مايه اصلي آن را با سرشت بشر در هم آميخته ، قدرت بيان است. نعمت سخن گفتن، عامل مهمي در تكامل انسان است و تكامل نيز اثر فراواني در شاد زيستن بشر دارد. اهميت سخن در زندگي انسان آن قدر زياد است كه خداوندحكيم بعد از مسئله آفرينش انسان، از نعمت بيان سخن گفته است. خداوند در سوره الرحمن آيات 4-1 مي فرمايد: خداوند رحمان، قرآن را تعليم داد، انسان را آفريد و به او بيان آموخت.

انسان با قدرت بيان و به وسيله آن، معلوماتي را كه اندوخته ظاهر مي سازد و تفكر خود را به ديگران منتقل مي كند. از اين رو مي توان گفت: سخن مانند پلي است كه مغز هاي جدا از يكديگر را به هم پيوند مي زند و افراد از طريق آن مي توانند موجب خوشحالي و يا غمگيني همديگر شوند. از امام سجاد (ع)پرسيدند: از سخن و سكوت كدام يك بر ديگري برتري دارد؟ فرمودند:”براي هر يك آفت هايي است، ولي اگر از آفت مصون و سالم باشند، سخن افضل و برتر است، زيرا خداوند هيچ يك از پيامبرانش را به سكوت مبعوث نكرده است، بلكه آنان ما موريت داشتند كه با مردم سخن بگويند و با بيان خود آنان را به صلاح و رستگاري دعوت كنند و نيز هيچ كس با سكوت مستحق بهشت نمي شود و از عذاب دوزخ مصون نمي ماند.

روشن است كه سخن، هم در ترقي و كمال و شادي انسان موثر است و هم در سقوط و تباهي و غم واندوه او اثر دارد. بستگي به اين دارد كه تا چه حد و اندازه اي از هنر سخن گفتن برخوردار باشيم.

شيوه سخن گفتن نه تنها معرف شخصيت افراد است، بلكه با توجه به آن به ميزان دانش و تحصيلات طرف مقابل پي مي بريم. كسي كه از هنر سخنوري آگاه است و با كاربرد درست كلمات و عبارات آشنايي دارد، قادر به گشودن هر در بسته اي است و از هر مهلكه اي رهايي مي يابد. عبوس ترين و خشمگين ترين چهره هارا باز كرده و خنده برلبانشان جاري مي سازد و بدين وسيله شادي را برخود و ديگران عرضه مي كند. چنان كه حضرت علي (ع) فرموده اند:”جمال مرد به فصاحت اوست “.

برجسته ترين سياستمداران دنيا همواره بزرگ ترين سخنوران نيز بوده اند. منظور از سخن گفتن سخنراني كردن نيست، بلكه خوب حرف زدن و انتخاب كلمات و مطالب مناسب و بجاست، كه مي تواند موجب برقراري رابطه مطلوب باشد.

امروزه در دنياي اقتصاد و سياست و خانواده “مذاكره ” امري مهم تلقي مي شود، زيرا مناسب ترين و سريع ترين راه حل هاست. از طريق مذاكره مي توانيم به سوء تفاهماتي كه عامل و منشا هرگونه اختلاف اند خاتمه دهيم.ا فراد به هنگام گفت و گو اطلاعات لازم را در اختيار يكديگر قرار مي دهند و در جريان كم و كيف نطريات هم قرار مي گيرند كه نتيجه آن آگاهي از خواسته هاي طرفين، دستيابي به راه حل عقلاني و منطقي و نهايتا برقراري تفاهم نسبي است.

“مذاكره” پديده اي نو ظهور نيست كه بخواهيم آن را توضيح دهيم. ما در تمام لحظات و دقايق زندگي خود با اين امر مهم سروكار داريم. افرادي كه شيوه صحيح گفت وگو با ديگران را رعايت نكنند، كمتر موفق به حل گرفتاريهاي فيمابين مي شوند.

توصيه هايي براي گفتمان خوب

ما بدون تسلط بر خود نمي توانيم فاتح ديگران باشيم. هر كلمه كه از دهان بيرون آيد مرهمي است كه به زخمي مي رسد يا خنجري است كه دلي را مي شكافد و يا نسيمي است كه درياي احساسات را به تلاطم در مي آورد. پيش از گفتن، تامل كنيم.

مصطفی پورمرتضوی | مربی فن بیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image