چگونه بفهمیم یک سایت معتبر است؟

چگونه بفهمیم یک سایت معتبر است؟

تشخیص سایت معتبر : چگونه بفهمیم یک سایت معتبر است؟ مهم‌ترین مواردی که باعث افزایش اعتماد کاربران به سایت می‌شود ۱. کیفیت و زیبایی سایت ۲. خطا یا جملات نا مفهوم ۳. پویا بودن سایت ۴. تماس با ما ۵.…

متاسفانه اخیرا اطلاعاتی مبنی بر عدم فعالیت درست برخی از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر مانند زنبیل در شبکه‌های اجتماعی پحش شده است. این موارد مخصوصا اگر در مورد سایت‌های معتبر اتفاق بیفتد تاثیر بسیار مخربی بر اعتماد مردم روی سایت‌های اینترنتی دارد.

امیدوارم فروشگاه‌های اینترنتی معتبر کاملا بر این موضوع واقف باشند که کوچکترین اشتباهی از طرف آن‌ها لطمه شدیدی به کل کسب و کارهای اینترنتی در ایران می‌زند.

 

مهم‌ترین مواردی که باعث افزایش اعتماد کاربران به سایت می‌شود

۱. کیفیت و زیبایی سایت

وقتی وارد سایتی می‌شوید اگر فنت‌ها به هم ریخته، نازیبا، عکس‌ها بی کیفیت، رنگ‌های ناهمخوان و … باشد، احتمال اینکه پشت این سایت شخص خاصی نباشد زیاد است.

البته این مورد را بدون اینکه من به آن اشاره کنم بصورت ناخودآگاه در نظر می‌گیرید. چراکه این گونه سایت‌ها آنقدر حس بی اعتمادی به شما می‌دهند که حتی اگر محصول مورد نیاز شما را داشته باشند نیز، آن را در گزینه آخر برای خرید قرار خواهید داد.

۲. خطا یا جملات نا مفهوم

در جواب به این سوال که چگونه بفهمیم یک سایت معتبر است، باید بگویم اگر با کلیک بر روی سایتی به صفحه ۴۰۴ ارجاع داده شدید یا پیغام خطا دریافت کردید،اگر با جملات فارسی یا انگلیسی یا کدهای نامفهوم برخورد کردید، به این سایت شک کنید.

اگر شخص پشت این سایت باشد و برای وبسایت و مشتری ارزش قائل باشد، وبسایت خود را بررسی می کند و این خطاها را از بین می‌برد.

پنل کاربری، بخش نظرات، صفحه سبد خرید، تصویه حساب، صفحه فاکتور، فرم‌ها و … را چک کنید و خودتان به عنوان یک کاربر غریبه (از طریق incognito window مرورگر کروم) وارد سایتتان شوید، خرید کنید و تا آخرین مرحله پس از خرید پیش بروید، عضو سایتتان بشوید، ببینید چه ایمیل‌هایی بعد از خرید یا بعد از عضویت ارسال می‌شود و اگر هر خطایی داشت همه ‌آن‌ها را برطرف کنید.

این موضوع علاوه بر اعتماد سازی، روی برندسازی سایتتان نیز تاثیر فراوانی دارد.

۳. پویا بودن سایت

تشخیص سایت معتبر
تشخیص سایت معتبر

سایت پویا چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • یک سایت پویا بصورت منظم محتوا تولید می‌کند
  • در یک سایت پویا نباید بیشتر از یک هفته از تاریخ آخرین مطلبش گذشته باشد
  • در یک سایت پویا، کاربران زیر صفحات محصولات، مقالات و … نظر می‌گذارند
  • در یک سایت پویا فرمت‌های متفاوتی از محتوا وجود دارد (متن، صوت، فیلم، اینفوگرافیک و …)
  • یک سایت پویا باید شامل عکس‌های مدیر سایت و دیگر اعضای مجموعه باشد

۴. تماس با ما

تشخیص سایت معتبر
تشخیص سایت معتبر

این مورد را فارغ از سایت‌هایی می‌گویم که واقعا شناخته شده و معتبر هستند. مثلا در صفحه تماس با ما سایت متمم شما فقط یک فرم می بینید که معلوم هم نیست با پر و ارسال کردن فرم کسی پاسخگو باشد یا خیر. اما این سایت و شخصی که پشت این سایت است (محمدرضا شعبانعلی) آنقدر معتبر هستند که این مورد شامل ایشان نمی‌شود.

اگر از سایتی برای بار اول خرید می‌کنید یا اطلاعات زیادی درباره آن ندارید، حتما بخش تماس با ما را ببینید که آدرس و شماره تلفن داشته باشد.  با شماره تماس بگیرید و قبل از خرید با فروشنده هماهنگ کنید. همچنین جستجو در تالارهای گفتمان و سوال در مورد اعتبار سایت مربوطه نیز کار عجیبی نخواهد بود.

صفحه ارتباط با ما را حرفه‌ای درست کنید. نشانی و شماره تماس قرار دهید. حتی اگر نشانی منزلتان است. گوش به زنگ باشید و جواب مشتری را حتما بدهید. هر زنگی که می‌خورد چندین هزار تومان برای شما آب خورده بنابراین برای آن ارزش قائل شوید. فرم تماس با را نیز قرار دهید (احتمالا بلااستفاده خواهد بود اما ارزش ذهنی بالایی دارد)

۵. شبکه‌های اجتماعی

تشخیص سایت معتبر
تشخیص سایت معتبر

این مورد برای فهمیدن این موضوع که چگونه بفهمیم یک سایت معتبر است، بسیار مهم است.

سایت یا فروشگاه اینترنتی که شبکه‌های اجتماعی فعال دارند، فوق‌العاده زیاد جلب اطمینان و اعتماد می‌کنند.

اگر می‌خواهید از فعال بودن یک سایت و معتبر بودن آن مطمئن شوید، یکی از شاخصه‌های مهم آن فعال بودن صاحبان آن کسب و کار در شبکه‌های اجتماعی است.[/learn_more]

 در شبکه‌های اجتماعی تلگرام (در حال حاضر)، اینستاگرام و لینکدین فعال باشید و بطور مرتب و مستمر پست ارسال کنید.

۶. سرعت سایت

تشخیص سایت معتبر
تشخیص سایت معتبر

ششمین نشانه برای جواب به این سوال که “چگونه بفهمیم یک سایت معتبر است”، سرعت سایت است.

فرض کنید در گوگل، عنوان یک سایت نظر شما را جلب کرده و روی آن کلیک می‌کنید. ۱۰ ثانیه، ۲۰ ثانیه یا بیشتر از ۳۰ ثانیه منتظر لود شدن سایت می‌مانید.

با فرض اینکه ۳۰ ثانیه منتظر لود شدن سایت بمانید (حوصله افراد در وب گردی انقدر پایین است که لود سایت به ۱۰ ثانیه نرسیده، صفحه را می‌بندند)، وقتی وارد آن سایت می‌شوید با یک دید منفی به آن سایت نگاه می‌کنید.

از طرف دیگر سرعت پایین سایت یک فاکتور بسیار منفی برای گوگل است و پس از مدتی رتبه شما را به طرز قابل توجهی کاهش می‌دهد. رضایت مشتریان برای گوگل از هر چیزی مهمتر است. بنابراین وقتی می‌بیند یک کاربر برای ورود به سایت شما بیش از ۲۰ ثانیه باید منتظر بماند، سایت شما را پایین می‌برد و سایت را بالا می‌آورد که مطالب مورد نظر کاربر را به سرعت به او نشان دهد.

پس اینکه چگونه بفهمیم یک سایت معتبر است، به سرعت سایت نیز مرتبط است. این مورد را بیشتر از اینکه باید در سایت خودتان در نظر بگیرید، باید در سایت دیگران نیز مورد توجه قرار دهید.

اگر سایت وردپرسی دارید، از پلاگین wp Fastest cache و autoptimize استفاده کنید.

۷. دامنه

نام دامنه گاهی اوقات می تواند یک فاکتور مهم برای تایید اعتبار یک وبسایت باشد. به عنوان مثال، دامنه .edu و .ac.ir برای مراکز آموزشی و دانشگاه ها اختصاص داده شده است، در حالی که .gov یک وب سایت دولتی را نشان می دهد. نام دامنه .co یا .com نیز نشانگر یک سازمان یا شرکت است. دامنه های .org، .net و .ir از دیگر دامنه های محبوب و رایج هستند ولی با این حال در مورد این دامنه ها باز هم باید مراقبت کرد زیرا گرفتن این دامنه ها با پرداخت هزینه ممکن می شود.

اگر نام نویسنده و تاریخ مطلب ذکر شده باشد، این نیز می تواند عامل دیگری برای اعتبارسنجی یک سایت باشد. این واقعیت که نویسنده مایل است نام آن ها در کنار دیگر اطلاعات قرار بگیرد و حتی اطلاعات تماس خود را نیز درج کند، می تواند بر اعتبار یک وبسایت بیفزاید.

اطلاعات می توانند برای همیشه در اینترنت باقی بمانند، بنابراین به چگونگی ارسال اطلاعات اخیر توجه کنید. ارتباط برخی از اطلاعات با گذشت زمان کاهش می یابد. سایت هایی که دارای تاریخ هستند به شما امکان می دهند که ببینید آیا اطلاعات به اندازه کافی برای اهداف شما جدید هستند یا خیر.

۸. نمادهای اعتبار الکترونیکی

برخی از نماد های ملی و دولتی برای جلب اعتماد کاربران به کسب و کار ها و سایت ها تدارک دیده شده اند که دو نماد و نشان معتبر(نماد اعتماد الکترونیکی (enamad.ir) و نشان ملی ثبت ساماندهی (samandehi.ir) ) از معروف ترین آن ها هستند و تقریبا در هر سایت فروشگاهی معتبر وجود دارند.

با اعطای این نماد ها هویت صاحب و محل فعالیت کسب و کار های اینترنتی، آشکار خواهد شد و مسئولیت صحت فعالیت کسب و کار اینترنتی و محتوای منتشر شده در وب سایت بر عهده صاحب کسب و کار خواهد بود. تنها کافی است که کاربران از صحت این نماد ها و جعلی نبودن آن ها اطمینان حاصل کنند.

۹. استفاده از پروتکل امن HTTPS

احتمالا https را در ابتدای آدرس برخی از سایت ها دیده باشید. https نسخه امن پروتکل http است. https به صورت آیکون قفل در آدرس بار مرورگر شما در کناد آدرس هر وبسایت ظاهر می شود. وبسایت هایی که از پروتکل https استفاده می کنند، این آیکون را شامل می شوند.

وبسایت هایی که از پروتکل https استفاده کرده اند، امنیت بسیار بالاتری نسبت به وبسایت های دارای پروتکل http دارند اما باز هم نمی توان گفت که صد درصد می شود به این وبسایت ها اعتماد کرد!

۱۰. نظرات و تجربیات کاربران

همیشه افرادی وجود دارند که راهی که شما در آن قدم گذاشته اید را طی کرده باشند. نظرات و تجربیات کاربران دیگر یک فاکتور مهم برای اعتبارسنجی یک وبسایت است. بنابراین در همه حال سعی کنید نظرات باقی کاربران در وبسایت و شبکه های اجتماعی را بخوانید. البته مراقب باشید که فریب نظرات فیک و ساختگی را نخورید!

اگر نظرات و کامنت زیادی برای یک وبسایت پیدا نکردید، احتمالا این وبسایت هنوز اعتبار لازمه را کسب نکرده است.
منبع تشخیص سایت معتبر : سایت کلاته 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image