تجارت الکترونیک در ایران چقدر نفوذ داشته است؟

تجارت الکترونیک در ایران چقدر نفوذ داشته است؟

تجارت الکترونیک در ایران : در این مطلب قصد دارم با توجه به تحقیقاتی که در حوزه تجارت الکترونیک در ایران داشته‌ام، میزان نفوذ و تاثیر آن در کسب و کارهای ایرانی را اعلام کنم.
بیشتر مقالاتی که در حوزه تجارت الکترونیک نوشته شده، اولا بومی سازی نشده، یعنی در مورد تجارت الکترونیک در ایران نوشته نشده و مورد بعد اینکه به تعریف و انواع تجارت الکترونیک پرداخته شده.

 

تجارت الکترونیک در ایران شامل ۴ مدل است:

تجارت به شکل b2b: این نوع تجارت بصورت بیزنس تو بیزنس است. به این شکل که شرکت‌های مختلف با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. سایت‌هایی که فروشندگان عمده را به خرده‌فروشان یا تولیدکنندگان را به عمده فروشان متصل می‌کنند، در این دسته قرار می‌گیرند.
سایت علی بابا شامل این دسته می‌شود. حتی سایت نظر بازار در ایران در این دسته قرار می‌گیرد. چراکه خدماتی را برای شرکت‌های مختلف فراهم می‌کند.

تجارت به شکل b2c: در این مدل از تجارت که بصورت بیزنس تو کاستومر است، شرکت‌های مختلف بطور مستقیم با مصرف کننده در ارتباط هستند.
سایت علی اکسپرس، ای بی و در ایران دیجی کالا و بامیلو به این شکل فعالیت می‌کنند. البته روش کار بامیلو با دیجی کالا متفاوت است.

بامیلو یک پلتفرم است در حالی دیجی کالا یک فروشگاه اینترنتی.

تجارت به شکل c2b: در این نوع تجارت که به شکل کاستومر تو بیزنس انجام می‌شود، مصرف‌کننده، درخواست اعلام قیمت خود را به شرکت‌ها ارسال می‌کند. سپس شرکت‌ها، قیمت خود را اعلام می‌کنند و مصرف کننده با توجه به معیارهای خود، یکی را انتخاب می‌کند.
سایت علی بابا در این دسته نیز قرار می‌گیرد.

تجارت به شکل c2c: در این تجارت مصرف کننده با مصرف کننده در ارتباط است.
سایت ebay در این دسته نیز قرار می‌گیرد. سایت دیوار، شیپور، باما و … از سایت‌های ایرانی هستند که در این دسته قرار می‌گیرند.

 

آمارهایی از تجارت الکترونیک در ایران

بررسی حجم تراکنش‌های آنلاین در تجارت الکترونیک در ایران:

 

تعداد کسب و کار‌های اینترنتی در استان‌های مختلف در مرداد ۹۶:

طبیعتا استان تهران با ۱۳۴۹۲ کسب و کار اینترنتی، صدرنشین این جدول است.
استان خراسان با ۲۲۷۲ و استان اصفهان با ۲۲۲۴ کسب و کار اینترنتی، ردیف‌های ۲ و ۳ را به خود اختصاص می‌دهند.
در زیر می‌توانید جدول کامل را ببینید.

 

کسب و کار الکترونیک در ایران در حوزه اپلیکیشن

اپلیکیشن دیوار با بیش از ۱۲.۰۰۰.۰۰۰ نصب فعال، تقویم اذان گوی باد صبا با بیش از ۸.۰۰۰.۰۰۰ نصب، جعبه ابزار با بیش از ۶.۰۰۰.۰۰۰ نصب و آپارات و ایرانسل من با بیش از ۴.۰۰۰.۰۰۰ نصب، رتبه‌های ۱ تا ۴ را به خود اختصاص داده‌اند.

 

 

اپلیکیشن‌های درخواست خودرو نیز در تجارت الکترونیک در ایران به شدت در حال گسترش هستند.
اسنپ، تپ سی و کاپینو به ترتیب در سه رتبه برتر اپلیکیشن‌های درخواست خودرو در ایران هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image