اولین برخورد با مشتریان بالقوه

اولین برخورد با مشتریان بالقوه

اولین برخورد با مشتریان بالقوه : چرا برخی از صاحبان کسب و کار تصور می کنند که در اولین جلسه برخورد با نمایندگان مشتریان بالقوه خود و برای آشنایی بیشتر باید همراه با خود بروشوری از شرکت خود را برای آشنایی ارائه کنند؟

توجه داشته باشید که اولین جلسه کاری شما برای ملاقات با یک نماینده مشتری بالقوه شما بسیار شبیه به دیدار با دختر رویاهای شماست.

این صحنه را تصور کنید: در یک رستوران به میزبانی خودتان و طبق یک برنامه هماهنگ شده پشت یکی از میزها نشسته اید و فرد مورد انتظار شما وارد رستوران می شود. به شما نزدیک می شود. ارتباط چشمی مناسبی با شما برقرار می کند و شما از این طریق ارتباطی درونی را وی از عمق وجود خود احساس می کنید.

در حالی که هنوز نفسی تازه نکرده، به شما می گوید: “خوشحالم از اینکه می بینمتون، یخورده بیشتر در مورد خودتون می گید . . . ”

شما چطور پاسخ می دهید؟ اینگونه؟

“منم از دیدن شما خوشحالم، خوشبختانه این کتاب رو همراه خودم آوردم (و کتابی را به سرعت از جیب خود در می آورید). این کتاب بطور کامل تاریخچه خانواده من را با جزئیات کامل توضیح می دهد – اینکه کلا خانواده ما از چند نفر تشکیل شده، اسامی تمامی ما، چیزهایی که در بین ما با دیگری ایجاد تفاوت می کنه و جالب هستش و . . . و هر آن چیزی که بخواهید بدونید در این نوشته شده. آهای، صبر کنید، هنوز صحبتم تموم نشده . . . کجا دارید می رین . . . صبر کنید . . . برگردید . . . ”

بسیار بد و نابود کننده تمامی شانس شما . . . تنها شانس شما برای ایجاد یک تاثیر اولیه مثبت بطور کامل از بین رفت.

به نظر شما این مثالی نامناسب و عجیب بود؟ به هر حال هیچکس انتظار چنین برخوردی در اولین فرصت دیدار یک نفر را ندارد.

چرا برخی از صاحبان کسب و کار تصور می کنند که در اولین جلسه برخورد با نمایندگان مشتریان بالقوه خود و برای آشنایی بیشتر باید همراه با خود بروشوری از شرکت خود را برای آشنایی ارائه کنند؟

آنها هرگز پیش از این شما را ندیده اند. آنها اصلا تمایلی به خواندن مطلبی در مورد شما ندارند آنها فقط و فقط خواهان یک دیدار غیر رسمی، جالب و جذب کننده با شما هستند. دیداری که هر دو شما از آن لذت ببرید. شاید چیزی شبیه به اولین دیدار – – دختر یا پسر رویاهای شما – – که اگر همه چیز به خوبی پیش رود، نتایج بسیار خوب و بهتری را برای شما در آینده رقم خواهد زد.

خودتان را از دست بروشور رها کنید

پس زمانی که برای اولین بار یک نفر را ملاقات می کنید، بروشوری همراه با خود نبرید، (شما خودتان تمایل به خواندن بروشور یا کاتالوگ آنها دارید، اگر چنین چیزی از آنها دریافت کنید، اصلا آن را مطالعه می کنید؟ پس چرا آنها باید تمایل به خواندن کاتالوگ شما داشته باشند؟)

بجای این کار، این موارد را از پیش تهیه کنید:

لیستی از پرسش های مناسب برای پرسیدن از آنها به منظور جهت دادن به صحبت ها و همچنین کسب اطلاعات و شناخت بیشتر آنها

چند موضوع جالب و جذاب برای تعریف کردن در مورد خودتان (از سوابق خود در مورد کار و فعالیت با دیگر شرکت ها بگوئید، و فقط حقایقی را بصورت فهرست برای آنها ارائه نکنید)

چند نمونه اطلاعات و مشاوره در مورد مسائل مرتبط با مشکل و نیاز آنها، که ارزشی مناسب از این جلسه به دست آورده باشند

مقدمه ای برای شروع صحبت

صحبت های پایانی جلسه که برای دو موقعیت مناسب می باشد. اگر جلسه بخوبی پیش رفت، چگونه باید تاریخ و زمان جلسه بعدی را تعیین کنید؟ اما اگر جلسه بخوبی پیش نرفت، چطور باید جلسه را با احترام و بدون پیگیری به اتمام برسانید؟

خلاصه ای از موضوعات مطرح شده در جلسه، که می تواند بصورت فایل صوتی یا حتی مکتوب و صورت جلسه تهیه شود که برای پیگیری های بعدی شما مناسب و کاربردی می باشد.

چون تا اینجا صحبت با من همراه بودید، اجازه دهید عکس های آخرین سفر خودم همراه با دوستانم را هم به شما نشان دهم!!!! نه لطفا به هیچ وجه اجازه ندهید جلسه کاری شما در اولین برخورد به چنین مسائلی کشیده شود. شخصا دیده ام برخی افراد بدلیل نداشتن موضوعی برای ادامه صحبت و جلسه به نشان دادن مثلا تصاویری از دفتر محل کار خود اقدام کرده اند . . .
نوشته : محمدرضا گل آقائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image