فروش دورکار: راهکاری برای شرایط بحران یا تیم جدید در کسب و کار شما؟

فروش دورکار: راهکاری برای شرایط بحران یا تیم جدید در کسب و کار شما

فروش دورکاری در کرونا : در ماه های گذشته و با همه گیر شدن بیماری کرونا، دورکاری به عنوان تنها گزینه موجود برای ادامه فعالیت شرکت ها در شرایط بحرانی، به سرعت در کسب و کارهای مختلف اجرایی شد.

طبیعتا شرکت هایی که از قبل زیرساخت های لازم برای دورکاری را در اختیار داشتند یا آن را تجربه کرده بودند، در دوره بحران نیز راحت تر با شرایط تطبیق پیدا کرده و نتایج بهتری کسب نمودند.

برای موفقیت در دوران دورکاری باید به مهمترین بخش شرکت که حیات کسب و کار به آن وابسته است، توجه ویژه ای بشود. این بخش مهم چیزی نیست جز: واحد فروش

دورکاری چیست؟

تعاریف زیادی از دورکاری وجود دارد که هر کدام، یکی از انواع کار کردن از راه دور را معنی می کنند. بر اساس تعریف رسمی سازمان جهانی کار، دورکاری عبارت است از:

نوعی از سازماندهی یا انجام کار، با استفاده از فناوری اطلاعات، در چارچوب یک قرارداد یا رابطه کاری، به گونه ای که کاری که می تواند در محل کارفرما انجام شود، در جایی غیر از محل معمول آن به انجام برسد. منبع

شکلی از دورکاری که ما در دوران شیوع کرونا تجربه کرده و می کنیم نیز با توجه به اینکه روابط کاری عموما از طریق ابزارهای کامپیوتری صورت می گیرد و محل کار نیز منزل کارمندان است، در این تعریف جای می گیرد.

ویروس کرونا چگونه بر دورکاری تأثیر گذاشت؟

شرکت های بزرگ دنیا و علی الخصوص شرکت های فعال در حوزه آی تی، در اولین روزهای شیوع ویروس کرونا، بسیاری از کارمندان خود را دورکار کردند. این شرکت ها از چند سال قبل دورکاری را شروع کرده و زیرساخت های آن را فراهم کرده بودند.

با توجه به جدی بودن مسأله کرونا رفته رفته شرکت های دیگر نیز برای حفظ سلامتی کارمندان خود به دورکاری روی آوردند. اما از آنجا که هنوز فرهنگ دورکاری در خیلی از شرکت های کوچکتر وجود ندارد، این اقدام برای این کسب و کارها چالش های زیادی ایجاد کرد.

روند فعلی کسب و کارها نیز به گونه ای است که دورکاری در آینده نزدیک به یک مسأله عادی و جا افتاده در شرکت ها تبدیل می شود. به گفته کیت لیستر مدیر عامل Global Workplace Analytics : «ویروس کرونا باعث شتاب گرفتن گرایش به دورکاری در بین شرکت های مختلف خواهد شد.»

برای دورکاری چه ابزارهایی لازم است؟

اولین و مهمترین چیزی که برای دورکاری لازم است، دسترسی همه کارمندان به اینترنت برای تبادل اطلاعات و هماهنگی های کاری است. هر شرکتی با توجه به پروسه های کاری خود، از ابزارهای خاصی برای پیشبرد فعالیت هایش استفاده می کند. بعضی از ابزارهای لازم برای بهبود فعالیت ها در زمان دورکاری عبارتند از:

چت ویدیویی و برگزاری جلسات آنلاین: Skype

اسکایپ این قابلیت را برای شما فراهم می کند که به راحتی یک کنفرانس ویدیویی چند نفره را برگزار کنید. یک نفر به عنوان میزبان جلسه، بقیه افراد را به چت ویدیویی دعوت می کند و همه افراد می توانند صدا و تصویر یکدیگر را به صورت همزمان مشاهده کنند.

به اشتراک گذاری فایل ها: Dropbox و Google Drive

دراپ باکس و گوگل درایو ابزارهای مناسبی برای به اشتراک گذاشتن فایل ها با چندین نفر به صورت همزمان هستند. این دو ابزار فضایی مانند درایوهای کامپیوتر برای شما فراهم می کنند که می توانید از آن طریق فایل هایی با حجم ها بالا را نیز به دست همکاران خود برسانید.

برنامه ریزی برای جلسات: Google Calendar

با برنامه ریزی جلسات در تقویم گوگل می توانید مطمئن شوید که این جلسه به همه کسانی که قرار است در جلسه شرکت کنند، از طریق ایمیل اطلاع رسانی می شود و به آنها یادآوری می شود.

ابزارهای مورد نیاز تیم فروش در خانه

اینها نمونه ای از چند ابزار برای هماهنگی و تسریع فعالیت های بخش های مختلف یک شرکت هستند که هر کدام روی کار خاصی تمرکز دارند. اما تیم فروش شرکت برای اینکه بتواند از خانه کارهای خود را انجام دهد به دو چیز مهم نیاز دارد:

یک سیستم VOIP برای دریافت تماس های تلفنی مربوط به محل کار، در منزل

یک نرم افزار CRM ابری برای مدیریت امور مشتریان در منزل

سیستم VOIP این امکان را برای کارکنان خارج از دفتر فراهم می کند که به راحتی و از طریق اتصال به اینترنت، تماس های تلفنی شرکت را روی کامپیوتر یا موبایل خود دریافت کنند.

نرم افزار CRM ابری نیز دسترسی به پرونده های مشتریان و برنامه ریزی برای پیگیری های فروش را از هر جایی که اینترنت وجود داشته باشد، امکانپذیر می سازد.

فروش دورکار، تیم جدیدی در کسب کار شما

مطمئنا استفاده از هیچ یک از ابزارهای بالا به دوران دورکاری محدود نیست و می توان در زمان های حضور در دفتر کار نیز از آنها برای بهبود انجام کارها استفاده کرد. در واقع اضافه کردن این ابزارها به پروسه های کاری شرکت مانند این است که هر یک از کارمندان شما یک دستیار بسیار باهوش دارند که همه هماهنگی های کاری او را انجام میدهد. با این کار سرعت انجام فعالیت ها بیشتر می شود و تفاوتی نمی کند که کارمندان در محل کار حاضر هستند یا نه.

اما استفاده از نرم افزار CRM ابری، مزایای زیاد دیگری برای تیم فروش شرکت نیز دارد. با توجه به اینکه واحد فروش در واقع قلب تپنده شرکت است و بهبود فعالیت های آن منجر به سودآوری بیشتر برای سازمان می شود، استفاده از نرم افزار CRM مزایای زیر را برای شرکت شما به ارمغان می آورد:

کاهش هزینه های تیم فروش

امکان بزرگ کردن تیم فروش

استخدام های نیروهای دورکار از سایر شهرها

افزایش سرعت فروش

پیگیری منظم مشتریان و بهبود فروش در زمان رکود

و مزایای زیاد دیگر

قطعا طی کردن دوره های آموزشی نیز در نهادینه شدن فرهنگ دورکاری در شرکت شما بسیار مؤثر است. پیشنهاد می کنم برای موفقیت هر چه بیشتر در دوران دورکاری، از اینجا فیلم های رایگان شده سایت Linkedin در این زمینه را ببینید.

 

و از همین امروز استفاده از ابزارهای مورد نیاز برای زمان دورکاری از جمله نرم افزار CRM را در شرکت خود شروع کنید.

 

منبع فروش دورکاری در کرونا : سایت دیدار 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image