زبان بدن دست ها و نوع دست دادن

زبان بدن دست ها و نوع دست دادن

زبان بدن دست ها : پیام‌هایی که از حالات دست‌ها منتقل می‌شوند، به طور فراوان در تاریخچه فرهنگی ما موجود می‌باشند. مانند بالا گرفتن دست‌ها به نشانه این که سلاحی در دست ندارید! امروزه دست دادن به سبک آمریکای شمالی در همه جای دنیا به یک مراوده تجاری معروف شده است. دست دادن از ابتدایی ترین و مؤثرترین انواع لمس می‌باشد که به ویژه در اولین دیدار بسیار پرکاربرد است.

این نوع تماس لمسی اثر بسیار طولانی مدتی در روابط گرم و صمیمی افراد بر جای می گذارد. حتی ممکن است خاطره خوبی در ذهن افراد از دیدار با شما باشد. نکته ای که باید به خاطر داشته باشید این است که هدف از دست دادن، سلام کردن، خداحافظی کردن، بیان تبریک و یا نشانه یک توافق کاری است. بنابراین دست دادن باید بسیار گرم، دوستانه و محترمانه تلقی گردد.

دست دادن بر اساس حالت، فشار دست، تعداد دفعاتی که دست‌ها بالا و پایین برده می شوند و حتی فاصله افراد در هنگام دست دادن مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اغلب افراد براساس نوع دست دادنشان یکدیگر را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.

 

زبان بدن دست ها
زبان بدن دست ها

امتحان کنید

سعی کنید متوجه شوید که میزان مورد قبول لمس کردن افراد در فرهنگ سازمان شما چه اندازه است؟ بدانید چه کسانی باید لمس شوند و حس خوب و بدشان را بفهمید. دقت کنید کسانی که وراد محیط کار شما می‌شوند چگونه از لوازم شما استفاده می کنند و عکس‌العمل شما به احساس راحتی آنها چیست؟

مطمئن باشید از دانستن نقش لمس کردن در زندگی کاریتان شگفت‌زده خواهید شد!

 

من دیده‌ام که دست دادن ضعیف، فرد را به عنوان “یک فروشنده کم رو و خجالتی” معرفی می‌کند و در مقابل شکستن استخوان دست فرد مقابل نیز نشانه خیلی خوبی نبوده و فرد را بی حس و بی عاطفه جلوه می‌دهد. البته واضح است که این موارد استثنائاتی نیز دارند. من افراد بسیار محکم و سرسختی را هم می‌شناسم که بسیار نرم و آرام دست می‌دهند. بنابراین آگاه باشید که نباید حتماً شخصیت یک فرد را براساس نحوه دست دادن او سنجید. شاخص درستی باشد یا غلط، مردم در بسیاری از موارد یکدیگر را با نحوه دست دادنشان می‌سنجند.

در انجا به چند مورد از انواع دست دادن و بار معنایی آنها اشاره می‌شود:

ماهی مرده: دست دادن سرد و آهسته، بان کننده پیام غیرکلامی “من نگران، ناامن و ترسو هستم” می باشد.

انگشت خردکن: حالت و پیامی شبیه به نوع استخوان خردکن دارد که فرد را خشن جلوه داده و باعث ایجاد درد در دستان طرف مقابل می‌گردد.

بازوان محکم: فردی که دستان خود را محکم و کشیده رو به طرف مقابل دراز می‌کند، از این کار او برداشت می شود که او ناموافق است و مایل به کناره‌گیری و کتمان حقیقت می باشد.

دستکش: این نوع دست دادن که مختص سیاستمداران می باشد به شکلی است که دو نفر دستان یکدیگر را بسیار محکم و کامل مانند دستکش می‌پوشانند.

 

امتحان کنید

دفعه بعدی که با کسی دست دادید به نوع دست دادن او توجه کنید و با توجه به انواعی که در ای قسمت آموختید، عکس‌العمل مناسب را در مقابل او صورت دهید

 

آقای رئیس جمهور به ملاقات آقای رئیس جمهور می‌رود:

با این که دست دادن یک رفتار کاملاً شخصی است، اما جورج بوش و بیل کلینتون هر دو روش کاملاً یکسانی در دست دادن دارند. جورج بوش یک پای خود را کمی جلوتر می‌گذارد و وزن بدن خود را در هنگام دست دادن به جلو می‌اندازد. او همچنین معمولاً با دست خود، باز یا آرنج طرف مقابل را لمس می‌کند. بیل کلینتون نیز با دست راست خود با شما دست می‌دهد و با دست چپ خود شما را از بازو به طرف خود می‌کشد. به همین دلیل است که دست دادن این دو رئیس جمهور بسیار گرم‌تر و صمیمانه‌تر از سیاستمداران سنتی می‌باشد.

 

امتحان کنید

اطرافیانتان را در محیط کار در هنگام دست دادن در مراودات کاری نگاه کنید. متوجه خواهید شد در حالت سنتی و کلاسیک این کار، افراد با فاصله حدود 60 سانتی‌متر از یکدیگر می ایستند  و دست خود را به سوی دیگری دراز می‌کنند. اما هنگامی رابطه افراد نزدیک تر می شود، این فاصله چند سانتی متر نزدیک تر شده، مدت زمان دست دادن طولانی می شود و افراد دست خود را از آرنج کمی خم می‌کنند.

 

حرکت بده!

شما دستتان را دراز می‌کنید تا دست فرد مقابلتان را بگیرید و تکان دهید. این ساده‌ترین نوع پیام غیرکلامی است که شما روزانه بارها از آن استفاده می‌کنید. اما آنچه در پس این رفتار ساده پنهان است، فرصت ایجاد یک تأثیر عمیق عاطفی بین دو نفر است. براساس نتیجه تحقیقاتی ثابت شد که اگر شما عادت داشته باشید با دیگران دست بدهید تا دو برابر بیشتر در خاطر آنان خواهید ماند و آنان نیز با شما احساس صمیمیت بیشتری خواهند کرد.

قواعدی که باعث می‌شود شما همواره به دلیل ارسال امواج مثبت در اولین تماس در خاطرها بمانید:

ـ در هنگام دست دادن مستقیماً به چشمان طرف مقابل بنگرید.

ـ لبخند بزنید.

ـ در هنگام معرفی شدن و دست دادن بایستید.

ـ مطمئن باشید که همواره دست راست شما برای دست دادن آماده و آزاد است: همواره کیف دستی، اوراق، نوشیدنی، تلفن همراه و سایر لوازمتان را در دست چپ نگیرید تا دست راست شما آزاد و آماده دست دادن باشد.

ـ بدن خود را درست مقابل طرف مقابل قرار دهید.

ـ مطمئن شوید که در هنگام دست دادن کف دستانتان به طور کامل با کف دستان طرف مقابل تماس داشته باشد: تحقیقاتی ثابت کرده‌اند که اگر کف دست مشتریان را به طور کامل لمس نکنید، نسبت به حقیقت گفته‌های شما بدبین می‌شوند.

ـ دست خود را به پهلو برای دست دادن جلو ببرید تا ایجاد احساس برابری کند چرا که اگر کف دست را رو به پایین یا بالا بگیرید ایجاد احساس برتری خواهد کرد.

ـ محکم دست بدهید، به ویژه اگر شما خانم هستید. خانم‌هایی که محکم دست می‌دهند. بسیار پسندیده‌تر و با اعتماد به نفس بیشتری شناخته می‌شوند.

ـ دست طرف مقابلتان را چند صدم ثانیه بیشتر از حد معمول نگه دارید تا به این شکل پیامی از احترام و جلب توجه به طرف مقابلتان ارسال کنید.

ـ مطمئن شوید که در هنگام جدا کردن دستان، نگاه شما رو به پایین نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image