رموز زبان بدن را بشناسيد

رموز زبان بدن را بشناسيد

رموز زبان بدن : مي‌دانيـــــد چطور مي‌توان دروغگويي يک فرد را تشخيص داد؟ آيا واقعا مي‌توان از روي حرکات يک نفر متوجه شد که چيزي را پنهان مي‌کند يا در حال دروغ گفتن است يا حتي خيانت مي‌کند؟ اصلا کدام حرکات هستند که خيانت افراد را فاش مي‌کنند؟ حرکاتي که دست روي صورت انجام مي‌دهد مي‌تواند نشان‌دهنده خيلي‌ چيزها باشد و بيشتر از همه خيانت و دروغ، چون زماني که ما دروغ يا خيانتي را مي‌بينيم، مي‌شنويم يا از آن سخن مي‌گوييم بيشتر سعي مي‌کنيم دهان، چشم‌ها يا گوش‌هايمان را با دست خود پنهان کنيم. البته ناگفته نماند هنگامي که يک‌نفر از علامت دست روي صورت استفاده مي‌کند صددرصد به معناي دروغگويي يا خيانت نيست بلکه مشاهده ديگر علائم مي‌تواند ظن شما را تأييد کند، اينکه فقط به طور خاص به علامت دست به صورت توجه کنيد کافي نيست .

وقتي از دهان محافظت مي‌کند

محافظت از دهان يکي از معدود حرکات بزرگسالان است که به اندازه حرکات کودکان گوياست. در اين علامت در حالي که مغز خودآگاه دستور مي‌دهد که از گفتن دروغ اجتناب شود، دست دهان را مي‌پوشاند و انگشت شست به لپ فشار مي‌آورد،گاهي اوقات شايد فقط چند انگشت يا حتي مشت بسته روي دهان را بپوشاند، اما معني کماکان يکسان خواهد بود. اگر طرف مقابل هنگام صحبت کردن از اين علامت استفاده کند احتمالا دروغ مي‌گويد و اگر هنگام صحبت شما دهان خود را بپوشاند يعني گمان مي‌کند شما دروغ مي‌گوييد.

وقتي بيني خود را لمس مي‌کند

در اصل حرکت لمس بيني مدل پنهاني و بسيار ظريف حرکت حفاظ دهان است. اين حرکت شايد شامل چند مالش آرام در زير بيني و شايد يک لمس بسيار سريع و تقريبا نامحسوس باشد. بعضي خانم‌ها خيلي محتاطانه از اين حرکت استفاده کرده و خيلي آرام بيني را نوازش مي‌کنند تا آرايش‌ صورت‌شان خراب نشود. اما چرا اين اتفاق مي‌افتد؟ چون با ورود افکار منفي به مغز، به طور ناخودآگاه به دست فرمان پوشاندن دهان داده مي‌شود اما در آخرين لحظه تلاش اين است که اين حرکت کمتر آشکار به نظر برسد، بنابراين دست از سمت صورت به عقب کشيده مي‌شود که نتيجه آن لمس سريع بيني است. توضيح ديگر آن است که دروغگويي موجب سوزش عصب‌هاي بيني مي‌شود که براي از بين بردن اين احساس عمل مالش بيني صورت مي‌گيرد.

نمي‌خواهد دروغ ببيند

وقتي دست‌ها به طور ناخودآگاه به سمت چشم‌ها مي‌روند و شروع به لمس آنها مي‌کنند اين حرکت نشان‌دهنده تلاش مغز براي نديدن خيانت يا ترديد در برابر دروغي است که در مقابلش است، مثلا پرهيز از مشاهده چهره شخصي که دروغ مي‌گويد. مردها بيشتر چشم‌هاي خود را با شدت مي‌مالند و چنانچه دروغ بزرگ باشد، بيشتر نگاه خود را برمي‌گردانند و حتي به زمين نگاه مي‌کنند. زنان يک مالش آرام و کوچک درست زير چشم به کار مي‌برند که دليل آن مي‌تواند در تربيت آنها باشد که بايد از انجام حرکات صريح اجتناب کنند يا مي‌خواهند از خراب کردن آرايش خود جلوگيري کنند. البته خانم‌ها هم گاهي با تماشا کردن سقف، به‌طور ناخودآگاه سعي مي‌کنند گوينده را نبينند.

ديگر نمي‌خواهد بشنود

وقتي دست به سمت گوش‌ها مي‌رود اين حرکت تلاشي است از طرف شنونده تا با گذاشتن دست روي گوش يا اطراف آن مانع ورود کلمات شود يا به عبارت ديگر حرف‌هاي بدي نشنود.اين مدل شبيه همان کاري است که بچه‌ها انجام مي‌دهند، يعني دست‌هايشان را روي هر دو گوش مي‌گذارند تا از شنيدن سرزنش‌هاي والدين خودداري کنند. انواع ديگر علامت مالش گوش عبارتند از: ماليدن پشت گوش، حفاري انگشت (که نوک انگشت در داخل گوش به عقب و جلو پيچ مي‌خورد) و کشيدن نرمه گوش يا خم کردن تمامي گوش به سمت جلو به صورتي که سوراخ گوش پنهان بماند. اين حرکت آخر نشانه اين است که شخص به حد کافي شنيده يا مايل به صحبت کردن است.

زبان بدن هم رموز خاص خود را دارد

پر از ترديد

وقتي فرد شروع به خاراندن گردنش مي‌کند يعني انگشت اشاره دستش زير نرمه گوشش را مي‌خاراند يا حتي شايد کنار گردن را بخاراند، مي‌تواند نشان‌دهنده خيلي چيزها باشد که بيشتر از همه نشانه ترديد و عدم‌اطمينان و نمايانگر شخصي است که مي‌گويد مطمئن نيستم که موافق باشم. هنگامي که کلام با اين حرکت در تضاد است، بسيار جلب‌توجه مي‌کند. به عنوان مثال وقتي شخص مي‌گويد «من مي‌توانم احساسات شما را درک کنم» در واقع در چنين زماني خودش هم شک دارد که چيزي از احساسات شما مي‌فهمد.

دروغگويي‌ لو رفته

دزموند موريس متخصص زبان بدن مي‌گويد: تحقيقاتي که در زمينه حرکات مورد استفاده افراد دروغگو انجام شده‌ است مي‌گويند که دروغگويي باعث ايجاد حس خارش در بافت‌هاي ظريف صورت و گردن مي‌شود که براي از بين بردن آن نياز به خارش يا مالش احساس مي‌شود. به نظر مي‌رسد اين يک توضيح مناسب براي افرادي باشد که هنگام صحبت يقه پيراهن خود را مي‌کشند، زيرا حدس مي‌زنند دروغ‌شان آشکار شده است. مثلا اين حرکت زماني پيش مي‌آيد که فردي متقلب احساس مي‌کند شما به دروغگويي او شک کرده‌ايد و همين حس موجب تشکيل کمي عرق روي گردن او مي‌شود. اين حرکت همچنين توسط فردي انجام مي‌گيرد که احساس عصبانيت يا ناراحتي مي‌کند و مي‌کوشد به گونه‌اي اطراف گردن خود را با جريان هوا خنک کند، بنابراين يقه پيراهن خود را مي‌کشد.

در دروغ گفتن او شک نکنيد

يک نوع حرکت ناخود‌آگاه مدل اغراق‌آميز حرکت کشيدن يقه بلوز، ماليدن پشت گردن با کف دست است، چيزي که مايک کالرو متخصص زبان بدن آن را وبال گردن ناميده است. شخصي که از اين حالت هنگام دروغ گفتن استفاده مي‌کند، معمولا سرش را پايين مي‌اندازد و سعي مي‌کند در چشم طرف مقابل نگاه نکند. اين علامت همچنين به‌عنوان نشانه ناراحتي يا عصبانيت مورد استفاده قرار مي‌گيرد که در چنين موردي در وهله اول فرد به پس گردن مي‌زند و سپس شروع به ماليدن آن مي‌کند. اجازه بدهيد فرض را بر اين بگذاريم که شما درخواست انجام کار خاصي را از شوهر خود کرده بوديد و او فراموش کرده که در زمان تعيين‌شده اين کار را انجام دهد. زماني که نتيجه کار را از او سؤال مي‌کنيد،

به‌طور غيرکلامي با زدن ضربه به سرش فراموشي خود را نشان مي‌دهد يا به پيشاني خود ضربه مي‌زند يا به پشت گردن، گويي به‌طور سمبليک مشغول تنبيه خود است. اينکه شخصي چه احساسي راجع به شما يا اين وضعيت حاد دارد بستگي به اين دارد که به کدام قسمت از سر خود ضربه بزند؛ پيشاني يا گردن.چنانچه او به پيشاني خود ضربه بزند نشانه اين است از اينکه شما به فراموشي او اشاره کرده‌ايد ناراحت نشده است، اما اگر پشت گردن خود را بزند به طور غيرکلامي به شما مي‌گويد که واقعا وبال گردن هستيد زيرا به اشتباه او اشاره کرده‌ايد. کساني که عادت به ماليدن پشت گردن خود دارند، معمولا مورد انتقاد قرار گرفتن را دوست ندارند اما افرادي که پيشاني خود را مي‌مالند تا يک اشتباه را به‌طور غيرکلامي نشان دهند، معمولا آدم‌هاي بازتر و راحت‌تري هستند.


به دنبال امنيت کودکي

دزموند موريس، متخصص زبان بدن مي‌گويد: زمان‌هايي هم فرد انگشتان خود را در دهان مي‌گذارد. اين زماني پيش مي‌آيد که شخص تحت‌فشار قرار گرفته بنابراين انگشتان خود را در دهان قرار مي‌دهد. اين يک تلاش ناخودآگاه است توسط فرد براي برگشتن به امنيت دوران کودکي.

ديگر اصلا حوصله ندارد، پس حرف زدن فايده ندارد

هنگامي که شنونده آغاز به استفاده از دست خود به عنوان تکيه‌گاهي براي سرش مي‌‌کند، سر رفتن حوصله و خستگي خود را آشکار مي‌سازد و براي جلوگيري از خواب رفتن، از دستش به‌عنوان نگه‌دارنده سر استفاده مي‌کند. ميزان بي‌حوصلگي شنونده بستگي به اين دارد که تا چه حد دست او سرش را بالا نگه داشته باشد. بي‌حوصلگي زياد و عدم توجه زماني نمايان مي‌شود که دست به طور کامل سر را نگه داشته و نهايت بي‌حوصلگي زماني است که سر روي ميز قرار گرفته و طرف مقابل مشغول خرناس کشيدن باشد.

طرف مقابل در حال ارزيابي حرف‌هاي شماست

هنگامي که در يک جمع در حال صحبت هستيد و راجع به ايده خود صحبت مي‌کنيد، اگر با دقت آنان را تماشا کنيد، متوجه يک چيز جالب خواهيد شد. بيشتر آنها اگر نه همه يک دست را به سمت صورت مي‌آورند و شروع به استفاده از حرکات ارزيابي مي‌کنند. هنگامي که به نتيجه‌گيري صحبت‌هاي خود مي‌رسيد و از آنها نظرشان را مي‌پرسيد، حرکات ارزيابي پايان مي‌يابند و يک دست به سمت چانه حرکت مي‌کند و علامت ماليدن چانه را آغاز مي‌کند. يک فروشنده چنانچه خريدار شروع به ماليدن چانه و درواقع تصميم‌گيري راجع به خريد کرده، صحبت کند يا به نوعي مزاحم شود مرتکب اشتباه شده است. بهترين روش، مشاهده دقيق علائم بعدي خريدار است که نشان‌دهنده تصميم اوست. به عنوان مثال اگر بعد از حرکت ماليدن چانه خريدار در صندلي خود به سمت عقب بنشيند و دست و پاهايش را روي هم بيندازد فروشنده به طور غيرکلامي پاسخ نه دريافت کرده است، بنابراين بايد قبل از شنيدن پاسخ منفي کلامي و از دست دادن فرصت نکات مهم محصولات خود را مجددا گوشزد کند.

او به دقت به حرف‌هايتان گوش مي‌دهد

زماني که دست روي گونه باشد اما به‌عنوان نگه‌دارنده سر مورد استفاده قرار نگيرد، علاقه واقعي را نمايان مي‌کند. اما باز حالت دست و انگشتان مي‌تواند خيلي چيزها را نشان دهد. هنگامي که انگشت اشاره به سمت بالاست و شست زير چانه قرار گرفته، شنونده درگير افکار منفي يا انتقادآميز درباره گوينده يا موضوع مورد بحث او شده است. با ادامه يافتن افکار منفي، بيشتر انگشت اشاره چشم را مالش مي‌دهد يا مي‌کشد. از آنجايي که حالت يک حرکت بر رفتار شخص تاثيرگذار است، هرچه زمان انجام اين علامت طولاني‌تر شود رفتار انتقادآميز نيز براي مدت طولاني‌تر باقي خواهد ماند. اين علامت نشان مي‌دهد که به انجام يک حرکت يا عمل فوري توسط گوينده نياز هست. اين حرکت مي‌تواند شرکت دادن شنونده يا تمام کردن صحبت باشد.

وقتي در حال تصميم‌گيري است

فردي که عينک مي‌زند هنگام فکر کردن و تصميم‌گيري بيشتر از يکسري حرکات ارزيابي پيروي مي‌کند، به اين صورت که عينک خود را برمي‌دارد و به جاي استفاده از حرکت ماليدن چانه حين تصميم‌گيري يکي از دسته‌هاي عينک را در دهان خود مي‌گذارد. اگر طرف مقابل بعد از اينکه از او خواستيد تصميم خود را به شما بگويد شيء‌اي را مانند خودکار يا انگشت در دهان خود گذاشت، اين حرکت نشان مي‌دهد اطمينان چنداني ندارد و اينکه نياز به اطمينان خاطر بيشتر دارد زيرا وجود يک شيء در دهان اجازه مي‌دهد که تصميم‌گيري فوري را به تاخير بيندازد. درواقع از آنجايي که صحبت کردن با دهان پر رفتار بدي است، اين عذر موجه جلوه مي‌‌کند.

وقتي همه حرکت‌ها با هم انجام مي‌شوند

گاهي اوقات حرکات سر رفتن حوصله، ارزيابي و تصميم‌گيري با هم ترکيب مي‌شوند و هريک بخشي از رفتار شخص را نمايان مي‌کنند. مثلا زماني که مانند تصوير فرد به آرامي چانه خود را بمالد، نشان مي‌دهد در حال ارزيابي پيشنهاد است ضمن اينکه همزمان در حال تصميم‌گيري هم هست. اما زماني که شنونده علاقه‌اش را نسبت به صحبت‌هاي گوينده از دست مي‌دهد، سر او روي دستش به حالت استراحت درمي‌آيد مثل حرکت تصوير که فرد با انگشت شست سرش را نگه داشته‌ است.

منبع: مجله ايده آل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image