سی دی ان یا content delivery network برای ایجاد شبکه ابری + معرفی ابر آروان و کلود فلر

سی دی ان یا content delivery network برای ایجاد شبکه ابری + معرفی ابر آروان و کلود فلر

سی دی ان برای شبکه ابری : محبوبیت خدمات CDN همچنان رو به رشد است و امروزه اکثر ترافیک وب از جمله ترافیک سایتهای مهمی مانندFacebook ،Netflix  و Amazon از طریقCDN ، مدیریت می شود.

CDN چیست؟ یک شبکه تحویل محتوا (CDN) به یک گروه سرور توزیع شده از لحاظ جغرافیایی اشاره دارد. این سرور ها با هم کار می کنند تا بتوانند محتوای اینترنتی را با سرعت بالا ارائه دهند.

CDN امکان انتقال سریع دارایی های مورد نیاز برای بارگیری محتوای اینترنت از جمله صفحات HTML ، فایل های جاوا اسکریپت، استایل شیت ها، تصاویر و فیلم ها را فراهم می کند.

محبوبیت خدمات CDN همچنان رو به رشد است و امروزه اکثر ترافیک وب از جمله ترافیک سایتهای مهمی مانندFacebook ،Netflix  و Amazon از طریقCDN ، مدیریت می شود.

شایان به ذکر است که یک CDN به درستی پیکربندی شده، می تواند به محافظت از وب سایت ها در برابر حملات مخرب متداول مانند DDoS نیز کمک کند.

آیا CDN همان میزبان وب است؟

اگرچه یک CDN میزبان محتوا نیست و نمی تواند نیاز به یک میزبانی وب را رفع کند، اما می تواند به محتوای حافظه پنهان در لبه شبکه کمک می کند و این باعث بهبود عملکرد وب سایت شما می شود.

بسیاری از وب سایت ها در تلاش هستند تا عملکرد وبسایت خود رابا کمک CDN ها بهبود ببخشند، به همین دلیل است که خیلی ها CDN را بر سرویس های سنتی هاستینگ ترجیح می دهند.

با استفاده از حافظه پنهان برای کاهش پهنای باند میزبان، کمک به جلوگیری از وقفه در سرویس و بهبود امنیت، CDN  گزینه ای رایج برای تسکین برخی از مهمترین درد های ناشی از میزبانی وب سنتی است.

سی دی ان برای شبکه ابری
سی دی ان برای شبکه ابری

 

مزایای استفاده از CDN چیست؟

اگرچه مزایای استفاده از CDN بسته به اندازه و نیاز یک دارایی اینترنتی متفاوت است، اما مزایای اصلی بیشتر کاربران می تواند به ۴ مؤلفه مختلف زیر تقسیم شود:

بهبود زمان بارگذاری وب سایت

ا توزیع مطالب به نزدیکی بازدید کنندگان وب سایت با استفاده از یک سرور CDN (در کنار بهینه سازی های دیگر) ، بازدید کنندگان می توانند زمان بارگذاری صفحات را سریعتر تجربه می کنند.

از آنجا که بازدید کنندگان تمایل بیشتری برای مراجعه با وبسایت های سریعتر و دوری از سایت های کندتر دارند، یک CDN می تواند نرخ دوری از سایت را کاهش داده و میزان زمانی را که مردم در سایت می گذرانند را افزایش دهد. به عبارت دیگر، هرچه وب سایت شما سریعتر لود شود به دنبال آن بازدید کننده بیشتری نیز خواهید داشت.

کاهش هزینه های پهنای باند

هزینه های مصرف پهنای باند برای میزبانی وب سایت یک هزینه اصلی برای وب سایت ها است.

از طریق ذخیره سازی و بهینه سازی های دیگر، CDN ها می توانند مقدار داده هایی را که سرور مبدا باید ارائه دهد، کاهش دهند.

بنابراین هزینه های میزبانی وب را برای صاحبان وب سایت کاهش می دهد.

افزایش در دسترس بودن محتوا و افزونگی

مقادیر زیادی از خرابی در ترافیک یا سخت افزار می تواند عملکرد عادی وب سایت را مختل کند.

به لطف ماهیت توزیع شده آنها، CDN می تواند ترافیک بیشتری را تحمل کند و در مقابل خرابی سخت افزار بهتر از بسیاری از سرورهای اصلی مقاومت کند.

بهبود امنیت وب سایت

CDN می تواند امنیت وبسایت شما را با ارائه کاهش حملاتDDoS ،

بهبود گواهی های امنیتی و بهینه سازی های دیگر بهبود بخشد.

CDN چگونه کار می کند؟

در مرکز آن، CDN شبکه ای از سرورها است که با هدف ارائه سرعت به مطالب، ارائه ارزان، قابل اطمینان و ایمن با یکدیگر در ارتباط هستند. به منظور بهبود سرعت و اتصال، CDN سرورها را در نقاط مبادله بین شبکه های مختلف قرار می دهد.

این نقاط مبادله اینترنتی (IXP) مکان های اصلی اتصال دهنده های مختلف اینترنت به یکدیگر، به منظور فراهم کردن دسترسی به ترافیک، در شبکه های مختلف خود هستند. ارائه دهنده های CDN با داشتن اتصال به این مکان های بسیار پر سرعت و به هم پیوسته، قادر به کاهش هزینه ها و زمان حمل و نقل در تحویل داده های پر سرعت هستند.

هاست (host) چیست و انواع آن کدام است؟

ورای قرار دادن سرورها در IXP ها، CDN باعث می شود تعدادی از بهینه سازی ها در انتقال داده های مشتری / سرور استاندارد انجام شود. CDN مراکز داده را در نقاط استراتژیک سراسر جهان قرار می دهد، امنیت را تقویت می کند، و برای در امان ماندن از انواع مختلف خرابی ها و احتقان اینترنت طراحی شده است.

 

چگونه CDN زمان بارگذاری وب سایت را بهبود می بخشد؟

وقتی نوبت به بارگذاری محتوای یک وبسایت می رسد، با کند بودن سایت، کاربران به سرعت از سایت خارج می شوند. خدمات CDN می توانند به روشهای زیر در کاهش بار بار کمک کنند:

کاهش فاصله بین کاربران و منابع وب سایت

ماهیت توزیع جهانی CDN به معنای کاهش فاصله بین کاربران و منابع وب سایت است.

به جای اتصال به هر جایی که منبع سرور وب سایت ممکن است باشد، یک CDN به کاربران اجازه می دهد تا به یک مرکز داده جغرافیایی نزدیکتر وصل شوند.

طی کردن مسافت کمتر به معنی سرعت بیشتر خواهد بود.

بهینه سازی های سخت افزاری و نرم افزاری

بهینه سازی های سخت افزاری و نرم افزاری مانند توازن بار کارآمد و هارد دیسک های حالت جامد

می توانند به ارائه سریعتر اطلاعات به کاربر کمک کنند.

کاهش اندازه فایل

CDN ها می توانند با کاهش اندازه فایل با استفاده از تاکتیک هایی از قبیل کوچک سازی و فشرده سازی فایل، مقدار داده های انتقال یافته را کاهش دهند.

اندازه پرونده های کوچکتر به معنی بارگذاری سریعتر است.

بهینه سازی استفاده مجدد از اتصال و فعال کردن فالس استارت TLS

CDN ها همچنین می توانند با بهینه سازی استفاده مجدد از اتصال و فعال کردن فالس استارت TLS ،

سایتهایی را که از گواهینامه TLS / SSL استفاده می کنند، سرعت بخشند.

قابل اطمینان بودن و افزونگی

چگونه CDN وب سایت را همیشه آنلاین نگه می دارد؟

Uptime برای هر شخصی که در اینترنت دارایی دارد، یک عنصر مهم است. خرابی سخت افزار و افزایش شدید ترافیک، در نتیجه حملات مخرب یا فقط افزایش محبوبیت، می تواند باعث نابودی سرور یک وبسایت و در نتیجه از دسترس خارج شدن آن برای کاربران شود. یک CDN دارای چندین ویژگی است که باعث کاهش حداکثری خرابی می شود.

 

امنیت داده ها

چگونه CDN از داده ها محافظت می کند؟

امنیت اطلاعات بخشی جدایی ناپذیر از CDN است. CDN می تواند سایت را با گواهینامه های TLS / SSL که از استاندارد های بالایی برخوردار هستند، حفظ کند. CDN از تأیید اعتبار، رمزگذاری و یکپارچگی سایت شما اطمینان حاصل می کند. نگرانی های امنیتی پیرامون CDN ها و آنچه را که می توان برای تهیه ایمن محتوا انجام داد، بررسی کنید. درباره امنیت CDN SSL / TLS اطلاعات بیشتری کسب کنید

هزینه پهنای باند

چگونه CDN هزینه های پهنای باند را کاهش می دهد؟

هر بار که سرور مبدا به یک درخواست پاسخ می دهد، پهنای باند مصرف می شود. یک CDN، مانند Cloudflare CDN، می تواند درخواستهای مبدا را کاهش می دهد.

معرفی دو CDN محبوب ایرانی و خارجی

حال که از ماهیت و کارایی CDN ها سردر آوردیم، می خواهیم یک نمونه ایرانی و خارجی ارائه دهنده آن ها را معرفی کنیم.

کلود فلر (CloudFlare)

سی دی ان برای شبکه ابری

CloudFlare  در اصل یک شبکه تحویل محتوا (CDN) است و DNS های توزیع شده  به عنوان یک لایه سرویس شفاف ارائه می شوند. CloudFlare بین وب سایت و بازدید کنندگان شما قرار دارد و مانند یک پروکسی معکوس عمل می کند. بهبود امنیت، عملکرد وب سایت و سرعت از کارایی های آن است.

ابر آروان (ArvanCloud)

ابر آروان یک ارائه دهنده CDN ایرانی است. ابر آروان اولین و تنها ارائه دهنده خدمات CDN در ایران است. ابر آروان با داشتن پاپ ‌سایت‌های متعدد در نقاط مهم ترافیکی ایران و جهان با بالاترین دقت، موقعیت جغرافیایی کاربر را تشخیص می‌دهد و محتوا را از نزدیک ‌ترین نقطه به دست‌ او می‌رساند؛ در نتیجه، سرعت بارگذاری محتوا به‌شکل چشم‌گیری افزایش می‌یابد.

منبع : سایت کلاته 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image