الیاهو گولدرات : نویسنده و مدرس مدیریت

الیاهو گولدرات : نویسنده و مدرس مدیریت

الیاهو گولدرات : دانشمند و مدرس مدیریت

نام به انگلیسی: Eliyahu M. Goldratt

سال تولد: 1947
الیاهو گولدرات فیزیکدان فلسطینی است که بعدها به یکی از بزرگان و اساتید علم مدیریت تبدیل شد. وی مبتکر تکنیک تولید بهینه‌سازی شده، تئوری محدودیت‌ها(the Theory of Constraints)، فرایندهای تفکر (the Thinking Processes)، زنجیره بحرانی مدیریت پروژه(Critical chain project management) و دیگر ابزارهای منتج شده از تئوری محدودیت‌ها می‌باشد.

وی مدرک لیسانس خودش را در رشته فیزیک از دانشگاه تلاویو گرفت و سپس برای مدرک تحصیلات تکمیلی خود در سطح فوق‌لیسانس و دکتری به دانشگاه برایلان وارد شد. پس از چندین سال فعالیت و همکاری با تولیدکنندگان مختلف، سرانجام ترجیح داد تا از دنیای آکادمیک و علمی را ترک کند و وارد شرکت به نام Creative Output شود که درزمینهٔ تولید فروش بسته‌های نرم‌افزاری فعالیت می‌کرد.

در این دوره وی به‌طور فعالانه در رابطه با حوزه‌هایی از قبیل حسابداری هزینه در برابر حسابداری برونداد مطالعه و تحقیق داشت. در طی این مدت وی متوجه بسیاری از فاکتورهای مختلف شده بود که منجر به نرسیدن عملکرد و بازده بسیاری از نرم‌افزارها به پتانسیل پیش بینی شده برای آنها می‌شد.

پاسخ وی برای این مسئله کتابی بنام The Goal در سال 1984 است که 13 ماه را صرف نگارش آن کرد. در این کتاب شخصیت اصلی بازی مدیر یک مجموعه تولیدی است که با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده است. در این داستان در هر بازه زمانی مجموعه با یک محدودیت ویژه از قبیل ظرفیت ناکافی یک ماشین روبرو می‌شود که کل سیستم را با محدودیت روبرو می‌کند و زمانی که این محدودیت رفع می‌شود یک محدودیت دیگر نقش حیاتی پیدا می‌کند و از این طریق نویسنده به بیان تئوری‌های خود و شرح و ارائه راه‌حل برای آنها می‌پردازد.

پس از ترک Creative Output در حدود سال 1985 وی موسسه‌ای را بنام AGI راه‌اندازی می‌کند و از طریق سعی در ترویج تئوری محدودیت‌های خودش در سطح جهان می‌کند. در این اثنا وی بیش از پیش درگیر تئوری‌های محدودیت خودش می‌شود که موجب تأثیرگذاری کاربرد آنها خارج از حوزه مدیریت تولید و عرضه می‌شود که شامل مهندسی فرایندهای فروش است.

از جمله دیگر کتاب‌هایی که وی با مضمون کتاب The Goal نوشته است، عبارت‌اند از:

– The Race در سال 1986

– The Haystack Syndrome در سال 1990

و چندین و چند کتاب دیگر در ژانر رمان که نهایتاً در با کتاب‌های

– The Choice در سال 2008

– Isn’t it Obvious در سال 2009 به پایان می‌رسد. مجموعاً وی 6 کتاب رمان و 6 کتاب غیرداستانی را نوشته و بیش از 30 مقاله در این حوزه‌ها به قلم وی در مجلات مختلف چاپ‌شده است.

وی درنهایت در ظهر روز 11 ژوئن 2011 چشم از جهان فروبست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


CAPTCHA Image
Reload Image